måndag 20 april 2015

Recension av Still Alice

Originaltitel: Still Alice
Författare: Lisa Genova
Antal sidor: 327 stycken.
Beskrivning från Goodreads
Alice Howland, lyckligt gift och med tre vuxna barn, är en mycket välrenommerad Harvardprofessor på höjden av sin karriär när hon märker att hon börjar glömma saker. Först ett ord då hon håller en föreläsning, något som vanliga människor inte ens skulle reflektera över men som är en skrämmande upplevelse för den osedvanligt strukturerade och skärpta Alice. Och så den dag då hon under sin joggingtur i city upptäcker att hon inte vet var hon befinner sig. Hon söker läkare och får diagnosen tidig Alzheimer. Hon är femtio år gammal. Romanen är skriven ur Alices perspektiv, och vi får under två års tid detaljerat följa hennes gradvisa insjuknande, till den dag då hon inte längre vet vem hon är.
Den här boken var så hjärtskärande sorglig. Att ha gått från att ha varit professor på Harvard till att inte komma ihåg namnen på sina älskade, det tar på en. Den här boken var sjukt bra skriven, väldigt igenomtänkt blandat med riktig fakta om sjukdomen och olika mediciner och liknande. Som närstående till personer som har haft/har Alzheimers hjälpte det att ha läst den här boken. Man förstår verkligen den sjukes kamp med att göra sig förstod och hur mycket energi det tar för dem att hänga med i ett vanligt samtal. Min farmor hade alzheimers och hon fick det innan jag ens var född, när hon sedan dog när jag var 8 år gammal så kom jag bara ihåg henne som sjuk. Att hon inte visste vem min pappa var och sånt där. Nu så har min farbrors fru alzheimers och jag har fått vara med mer från början av sjukdomen. Det är sjukt hur fort det tar sig fram när folk väl fått sin diagnos. Vill man utveckla sin förståelse för sjukdomen så är det här definitivt den rätta hjärtgripande boken att läsa.
Boken var så sjukt bra skriven och den fick mig att börja gråta på diverse ställen då jag som anhörig kände igen mig så väl. Författaren har verkligen lyckats sätta sig in i en person med alzheimers tillstånd. Detta gör så att jag ger boken:
5/5 stjärnor.

Gå och läs den här boken nu! jag rekommenderar den starkt! Jag får se till att se filmen snart också då Julianne Moore fick en Oscar för sin tolkning av rollen som Alice.