lördag 23 maj 2015

Recension av Dark Places

Originaltitel: Dark Places
Författare: Gillian Flynn
Antal sidor: 538
Beskrivning från Goodreads
Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i det som kom att kallas Satansoffret i Kinnakee. Medan hennes familj låg döende flydde Libby från deras lilla bondgård och ut i den stränga vinterkylan. Hon överlevde - och vittnade om hur hennes femtonårige bror Ben var den skyldige.

Tjugofem år senare spårar en grupp påstridiga privatspanare upp Libby i hopp om att hitta bevis för att Ben är oskyldig. Ben sitter fortfarande i fängelse och Libby lever på smulorna från en fond, upprättad av välgörare som sedan länge glömt bort henne. Libby ser en chans att tjäna en hacka på sin tragedi. Mot en summa pengar tar hon kontakt med de som var involverade den där gången. Kanske ska det visa sig att hennes vittnesmål inte var så vattentätt trots allt

Libbys efterforskningar tar henne från sjaskiga strippklubbar i Missouri till övergivna turiststäder i Oklahoma, och undan för undan börjar den ohyggliga sanningen uppdagas för henne. Libby är tillbaka där hon började och där hon egentligen alltid varit: På flykt från verkligheten. På flykt från en mördare.
Jag älskade verkligen Gillian Flynns bok Gone Girl, som även har blivit film. Dark places skrevs några år innan den boken. Den här boken är HEMSK, inte sättet den är skriven på utan själva handlingen. Är ju nästan så att man inte klarar av att läsa den innan man går och lägger sig för att man då riskerar att drömma mardrömmar om både det ena och det andra. Boken kommer aldrig riktigt upp i samma klass som Gone Girl, men det är som dem säger: övning ger färdighet, så det kan vara därför som Gone Girl är bättre enligt mig. Genom hela boken försöker man lista ut vem det egentligen var som dödade Libbys familj. Man hade väl en del aningar, men det ändrades ständigt och en del saker blev man riktigt förvånad över. Något som är väldigt bra gjort av Flynn. Man fick följa med på återblickar från 1985 när hela Libbys familj blev mördad, vilket gjorde att man fick alla möjliga synvinklar på det som hade hänt. Något som gjorde det extra intressant. Dock måste jag erkänna att det var en del partier i boken som kändes något långdragna.

På grund av det faktum att jag aldrig riktigt till 100% fastnade i boken p.g.a en del långdragna partier, men att den i mellanåt faktiskt kunde vara riktigt läskig och spännande så får boken 3/5 stjärnor.