måndag 13 juli 2015

Recension av Rövardotter


Författare: Jackie Ferm och Ola Brising

Antal sidor: 398
Bilden är från Goodreads
Goodreads beskrivning
Jackie Ferm har gått från att arresteras som femåring till att klä av sig naken inför hela svenska folket i dokusåpan Paradise Hotel. Som dotter till en av Sveriges mest beryktade brottslingar Lars-Inge Svartenbrandt har hennes liv ständigt bevakats av media.

Jackie Ferms uppväxt har varit utlämnad till myndigheter och kärleksfulla brev från en psykopat. I Rövardotter berättar hon om livet i en södertrasad familj, om övergrepp och missförhållanden i fosterfamiljer och på behandlingshem, om att vara ensam och övergiven.

Som en röd tråd genom hela hennes livsberättelse löper pappans brev och innerliga, men farliga kärlek. Utan honom hade hennes uppväxt aldrig blivit så katastrofalt sönderslagen och utan honom hade hon aldrig funnit styrkan att resa sig ur spillrorna av sin barndom.

Rövardotter handlar om att finna styrka i motgångarna och ta kontroll över livet. Det är en självbiografi berättad av en riktig rövardotter som inte räds att blotta familjehemligheterna.
Mina åsikter
Ferm har återberättat sitt liv för Brising som sedan har fått ner det på papper, på så sätt känns det verkligen som om att det är Ferms röst man hör hela boken igenom. Till skillnad från många andra självbiografier som jag har läst innan så berättar Ferm verkligen ALLT, hon försöker inte på något sätt få sig själv att framstå i bättre dager, utan hon ger verkligen läsaren allt. Det gäller såväl det dåliga som det bra hon har gjort och åstadkommit i sitt liv. Man får en väldigt klar bild i hur hennes familjesituation har sett ut under åren och man känner med henne för att hon har fått genomgå så mycket i en sådan ung ålder. Det här var en av dom bästa självbiografier som jag någonsin läst om jag skall vara ärlig. I den här boken har dem dessutom lyckats lägga in utdrag ur Svartenbrandts brev utan att det på något sätt blir långdraget eller tråkigt, något det ofta blir i sådana här sammanhang. Det enda som jag tycker är lite synd med den här boken är egentligen att de bilder som har lagts in i boken är så små och ibland svåra att tyda, men i övrigt en väldigt bra bok.
Mitt betyg
Ferm får tack vare sin ärlighet och sin fullständiga utlämning av sitt liv 4 av 5 stjärnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...