lördag 15 augusti 2015

Recension av Frankenstein

Författare: Mary Shelley
Boktyp: pappersform, pocket
Antal sidor: 230
Victor Frankenstein är besatt av tanken på att ge liv åt något dött. Han bygger ihop en mänsklig varelse. En dag lyckas han väcka varelsen till liv med hjälp av en elektrisk stöt. Men efter det lyckade experimentet blir det inte alls som Frankenstein tänkt sig. Han har skapat ett monster. Ett monster som får en fruktansvärd makt över honom och dem han älskar.
Jag älskar gamla engelskan som används i boken, även om den har blivit något uppdaterad sedan originalet. Det här är en rysare om Frankenstein som försöker beskydda sina älskade från det monster han själv har skapat. Stundtals är boken lite långdragen då Frankenstein följer efter sitt monster för att få sin hämnd, medan andra stunder blir man alldeles tagen när Shelley så målande beskriver Frankensteins känslor när han förlorar ytterligare en person som han älskar. En mycket gripande bok helt enkelt. Det här är en bok som jag länge har tänkt läsa p.g.a att den står med på min Bucket list över gamla klassiker som jag har tänkt läsa innan jag dör. Man hade sedan innan en vision av hur bokens handling skulle utspela sig då man ändå har hört en hel del om den och att jag har sett filmsnuttar från den gamla svartvita versionen av filmen. Men det som på sätt och vis har återgetts något felaktigt är att i filmen så är det byborna som är ute efter att ta kål på monstret medan boken så är det Frankenstein själv som vill hämnas på den varelse som han skapat. Just den detaljen var en fin tvist tycker jag. En helt klart läsvärdig klassiker.

Boken får 3 av 5 stjärnor av mig.