Recension av The sea of monsters

Antal sidor: 177
Serie: Percy Jackson and the olympians, bok 2 av 5
Boktyp: Ebook, epub
Bilden är lånad från goodreads.
50% spänning + 50% humor = 100% Percy Jackson!

Möt Percy Jackson, som upptäcker att han faktiskt är född till att vara något mer än en vanlig människa ... Han är född till hjälte!
Detta är den andra boken om Percy Jackson som har Poseidon som far och en vanlig "dödlig" mamma. Här möts vår samtida vardag och grekiska gudar i en berättelse man inte kan lägga ifrån sig! Percy har knappt hunnit hämta sig från förra sommarens blixtjakt, innan han hamnar i ett nytt svindlande äventyr! Den här gången med havsmonster, sirener och andra mytologiska figurer. Det är inte så lätt att vara hjälte. Hans mål är att rädda sina kompisar och sommarlägret från undergång, men för att kunna göra det måste han hitta det gyllene skinnet, som en grym cyklop har lagt beslag på. Samtidigt flåsar andra odjur honom i hälarna, de vill gärna se att han misslyckas.
Liksom den första boken om Percy Jackson så är den här boken mycket spännande och innehållsrik, man ser hela tiden fram emot vad som komma skall. Men man ser även fram emot att se hur huvudpersonerna skall lyckas ta sig ur alla de knipor som de hela tiden hamnar i. Tyvärr så hade jag redan sett filmen innan jag läste den här boken vilket definitivt förstörde spänningen en hel del, men eftersom att filmen är så himla förändrad så hände saker och ting i alla fall inte på samma sätt. Precis som den första boken innehåller den här boken en massa information om de grekiska gudarna, det är fighter, det är uppdrag och en del saker man faktiskt skrattar gott åt.  Man ser fram emot att läsa de tre resterande böckerna i serien då boken slutar väldigt spännande och något förvånande. Precis så som en bok av hög kvalitet skall vara med andra ord. Alltså är det här är boken för dig som vill ha spänning, glädje, fighter, för dig som vill skratta, men samtidigt lära dig något nytt. Men framför allt är det boken för dig som vill läsa en jädrigt bra bok. Så se till att läs den och glöm inte att läsa först och se filmen sen!

Gud vad jag älskar att läsa om de grekiska gudarna och att sitta och läsa böckerna om Percy Jackson med spänning i väntan på det oundvikliga slutet av boken. De två böckerna som jag hittills läst ut är båda två av hög kvalitet och man vill helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Boken får därför 4 starka stjärnor av 5 möjliga.