lördag 23 januari 2016

Mina favoritböcker

När man älskar böcker så är det alltid så himla svårt att bara välja en bok som man har som sin absoluta favorit. Men här har jag i alla fall försökt göra upp en lista över mina favoriter, ibland i form av endast en bok, ibland i form av en serie.

1. Harry Potter, J.K Rowling-måste erkänna att jag fortfarande är lite obsessed med den serien. Såväl bokserien som filmserien. Hela alltet är bara så himla bra gjort.

2. Jane Eyre, Charlotte Bronté- boken som fick mig att skaffa min bucketlist att läsa en massa klassiker innan jag dör. En sjukt bra bok som gavs ut 1847, som fortfarande är sjukt värd att läsa.

3. A song of ice and fire (Game of thrones), George R.R. Martin- Riktigt bra skrivna böcker som även dem har gett upphov till en serie, som är minst lika bra den. Här har dem helt enkelt lyckats med allt.

4. Allt för min syster, Jodi Picoult- Läste denna bok för några år sedan, så HIMLA bra, en av de bästa helt klart. Det är så mycket känslor i den här boken som inte vilken författare som helst kan få ner på papper. Jodi Picoult är en väldigt bra författare helt enkelt. Finns även här en film som är baserad på denna bok, de har ändrat en mycket avgörande sak i filmens slut, men i det stora taget är det en mycket bra film som fångar alla de känslor som boken förmedlat.

5. The other Boleyn girl, Philippa Gregory- Hur hemskt det än låter så fascinerar historien om Henry den åttonde mig något. Gillar att läsa sådana här böcker som åtminstone till viss del är baserad på verkliga historiska händelser. I just denna bok är det dock mycket påhittat, då man inte vet jättemycket om hela historien om alla de halshuggna hustruarna. Men det här är i alla fall början av den historien.

6. The lying game, Sara Shepard- så sjukt bra serie! Jättespännande och man kan verkligen inte förutse vad som komma skall. Finns även den som serie fast den blev endast 1,5 säsong lång. Trots det håller jag naturligtvis på att titta igenom den. De har ändrat SJUKT mycket detaljer från serien, vilket känns surt, så den är inte alls lik bokserien. Men ser man den bara för sig och försöker att inte koppla ihop den med det man vet från böckerna så är det fortfarande en väldigt bra serie.

7.The Selection stories, Kiera Cass- Så inte en serie jag trodde att jag skulle gilla för det är verkligen inte min typ av bok. Men den här serien var alldeles underbar och jag slukade hela den på oerhört kort tid (med inräknad leveranstid från adlibris).

8. Hungerspelen triologin, Suzanne Collins- En ytterst händelsefull serie, som jag nog tror att alla känner igen oavsett om det är p.g.a bokserien eller filmserien.

9. Don't die, my love, Lurlene McDaniel-Läste denna boken för några år sedan och den var så himla mysig men hemsk på samma gång. Kan sammanfatta det hela som att jag började böla (händer verkligen inte ofta).

10.Systrar i jeans, Ann Brashares-Älskade dessa böcker när jag var sisådär 14 år kanske. En mycket bra ungdomsserie. Man fastnar väldigt fort i den och man lär känna bokens karaktärer på ett mycket bra sätt. Finns även här två filmer, den första är helt okej, den andra filmen är inte ens värd att se. Den andra filmen är baserad på bok 2-4, vilket innebär att tidslinjen hoppar fram och tillbaka galnare än jag vet inte vad. Inte alls ett bra upplägg med andra ord.

11. Engelsfors triologin, Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren- En övernaturlig berättelse om några tonåringar med magiska krafter. Mycket spännande serie som utspelar sig i Sverige. Man blir fast i den serien redan efter bara några sidor. Mycket bra skriven. Finns en film som är baserad på första boken, en helt okej film med lite löjliga specialeffekter ibland. Men ändå värd att se. Vill bara avsluta med att säga att jag har läst så himla många bra böcker under åren, så jag kommer säkert komma på någon mer bok som borde vara med på denna lista. Men detta är de böcker jag kommer att tänka på helt spontant när jag tänker på bra böcker. Kanske du finner det värt att läsa några av dessa? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...