Recension av The Good Girls

Författare: Sara Shepard
Antal sidor: 243
Serie: The Perfectionists, bok 2 av 2
Boktyp: ebook, epub

En översättning av Bokus beskrivning
De  är bra tjejer, men ingen är perfekt- Mackenzie, Ava, Caitlin, Julie och Parker är de fem ledande high-school tjejer som verkar ha allt. Toppbetyg, vackra utseenden, musikstipendier, sportkaptenskap- även killarna från sina drömmar. Men det finns bara ett litet fel i en till synes perfekt fasad. De är efterlysta för ett mord de inte har begått. Visst de talade om att döda den rika översittaren Nolan Hotchkiss- men de genomförde det inte. Det är bara en tillfällighet att Nolan dog på exakt samma sätt som de pratade om, eller hur? Förutom att Nolan inte var den enda de fantiserat om att skada i filmklassen den dagen. Nu verkar någon ha hittat listan och utför mycket speciella hämnder i deras namn. Vem står egentligen bakom dessa mord? Vem kan de lita på och vem kommer att dö härnäst?

Den här boken liksom den första i serien är väldigt bra skriven med levande karaktärer, miljöer och liknande. Lite drygt halvvägs genom boken tog boken en ny vändning som jag inte alls sågs komma. Vilket var både positivt och negativt, det positiva för att det inte alls gick att förutse. Det negativa att man nästan fick känslan av att det var taget "Out of the blue" det hade behövts något mer för att knyta ihop säcken så att säga. Något saknades där i slutet, det kändes lite granna som ett sista minuten beslut att föra handlingen i den riktningen. Men jag gillade ändå att Shepard förde handlingen åt det hållet då det inte var förutsägbart och inte heller klichéartat. Jag gillar dessutom att Shepard har valt att ge Caitlin två mammor, då det inte är något jag finner allt för ofta. I det stora hela är det här en bra bok med bra flöde, det vill säga att den aldrig blir långtråkig, men som sagt slutet hade behövt knytas ihop bättre. Shepard är en mycket bra författare i allmänhet och gillar att skriva mysterier av olika slag där det involverar tonåringar och för det mesta lyckas hon mycket bra.

Den här boken får även den 4 av 5 stjärnor men slutet gör så att den till skillnad från bok ett inte får en stark fyra.