söndag 17 januari 2016

Recension av Snabba Cash

Författare: Jens Lapidus
Antal sidor: 475
Serie: The Stockholm Noir Triology bok 1 av 3

JW är Stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Han gör vad som helst för att nå dit han vill. Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Ingen kan k-branschen bättre än han. Mrado sköter indrivning åt bossen Radovan. Han drömmer om ett bra liv för sig och sin dotter, men det ligger riktigt långt borta. Den kriminella världens egen logik för de tre samman, och det kan bara sluta på ett sätt: en kamp om liv och död. Och varför, egentligen? För snabba cash.

Den här boken har legat i min bokhylla i väntan på att bli läst i säkert tre år. Jag har helt enkelt prioriterat andra böcker framför denna då denna bok inte riktigt är den typ av bok som jag normalt brukar läsa. Anledningen till att jag började läsa den nu var då jag faktiskt har börjat läsa mer böcker som jag inte brukat läsa tidigare som till exempel romaner och deckare. Jag ville därmed ge denna bok en ärlig chans. Det känns fel att säga att det inte hände tillräckligt mycket i denna bok då det hände rätt så mycket, men jag tyckte bara inte att dessa händelser var tillräckligt medryckande och spännande för att de skulle fånga mitt intresse till hundra procent. Jag tyckte dock att det var rätt så intressant när man fick reda på vilka sätt de hade tänkt använda sig utav för att kunna smuggla in knark till Sverige, även om ett av sätten var rätt hemskt. Men i övrigt, rätt mycket våld och otäckheter, väldigt mycket macho man. Men alla dessa otäckheter är väldigt väl beskrivna och sånt så man ser verkligen hela händelseförloppen framför sig på både gott och ont i detta fallet. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det inte är en dålig bok... men bara inte en typ av bok som jag finner "roande".

Boken får 3 av 5 stjärnor då det ändå fanns höjdpunkter i boken som fick mig måttligt intresserad.