måndag 1 februari 2016

Recension av The Surgeon

Bilden är lånad från Goodreads
Författare: Tess Gerritsen
Antal sidor: 278
Serie: Rizzoli & Isles, bok 1 av 11
Boktyp: ebook, epub

En översättning av Goodreads beskrivning
I Boston, det finns en mördare på fri fot. En mördare som riktat in sig på ensamstående kvinnor, som bryter sig in sina lägenheter och utför skrämmande rituella tortyrer på dem innan han dödar dem. Hans kirurgiska kompetens leder till att polisen misstänker att han är en läkare - en läkare som, i stället för att rädda liv, tar dem. Men när mordutredaren Thomas Moore och hans partner Jane Rizzoli börjar sin undersökning,  gör de en häpnadsväckande upptäckt. Nära knuten till dessa mord är Catherine Cordell, en vacker läkare med ett mystiskt förflutet. För två år sedan utsattes hon för en skrämmande våldtäkt och mordförsök, men hon sköt ihjäl sin angripare. Nu är hon är målet för den nya mördaren som verkar veta allt om hennes förflutna, hennes arbete, och var hon bor. Mannen hon tror att hon dödade verkar förfölja henne igen, och den här gången vet han exakt var han kan hitta henne ...

Mina åsikter 
Det hela började med att jag började kolla på en serie som heter Rizzoli & Isles och när jag sedan fick veta att denna serie var baserad på en bokserie var jag naturligtvis tvungen att börja läsa de böckerna. Detta då tv-serien var så himla bra. Det visar sig som tur var att i alla fall första boken var minst lika bra som tv-serien. Med Rizzoli som är en kvinna med humör, som säger rätt ut vad hon tycker även till folk hon jobbar med, sådär som man själv önskar att man kunnat göra ibland. Mycket levande karaktärer som sagt med personligheter som utvecklas allt eftersom att bokens handling fortskrider. Det enda som egentligen var dåligt med boken var att när man fick följa gärningsmannen. Man tror naturligtvis att det automatiskt skall vara väldigt spännande och händelserikt när man får göra det, men icke sa nicke. I detta fallet så babblar gärningsmannen bara om en massa olika historiska händelser så som bland annat kriget i Troja. I stort sett varje gång man fick läsa ur gärningsmannens perspektiv så tappade jag intresset totalt och ville bara att den delen skulle ta slut. Alltså ingen höjdare där, men det var faktiskt det enda som var lite tråkigt med boken. För annars var det en mycket bra, spännande och händelserik bok med Rizzoli som man inte kan låta bli att gilla även om hon är något bitter. En stark kvinnlig karaktär som vi skulle behöva så många fler av. I stort sett kan jag sammanfatta det hela såhär: Se tv-serien, men läs bokserien först!  

Mitt betyg

Då gärningsmannens tankar var så ohyggligt tråkiga så drar detta ner det totala betyget och boken hamnar därför på 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...