Recension av Sophies historia

Bilden är lånad från goodreads.
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 370
Originaltitel: The girl you left behind
 Boktyp: ebook, epub

Av författaren till Livet efter dig. Frankrike, 1916. Sophie Lefèvre driver tillsammans med sin syster familjens hotell i hemstaden medan deras män slåss vid fronten. När den nye tyske kommendanten får syn på
Sophies porträtt - målat av hennes make Edouard - föds en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett ödes-digert beslut. Nästan ett sekel senare hänger porträttet av Sophie hemma hos Liv Halston - en gåva från hennes man strax innan han hastigt gick bort. Ett slumpartat möte avslöjar målningens verkliga värde och dess turbulenta historia, och hotar att vända upp och ner på Livs tillvaro ännu en gång. Sophies historia är berättelsen om två unga kvinnor i var sitt sekel, som förenas av sin beslutsamhet att slåss för det de älskar mest - oberoende av vad det kostar...

När jag köpte denna ebook så hade jag hört en massa gott om den, men i ärlighetens namn hade jag inte alls kollat upp vad den handlade om, så det blev lite som en överraskning liksom. Jag älskade att läsa om Sophies liv, om kriget och allt det där, det var hur spännande som helst och man ville bara veta hur det hela skulle sluta. Om det skulle sluta lyckligt eller inte. Men sedan så får man hoppa framåt i tiden på 2000- talet och läsa om Liv Halston och hon är ofattbart tråkig som karaktär och hennes personlighetsdrag var väldigt enerverande. Hon framstod som hjälplös, tråkig och ej kapabel att ta hand om sig själv om hon inte hade en man som var där och stöttade henne. Med andra ord så var det vissa delar (de om Sophie) som var jätteintressanta, så intressanta att jag inte ville lägga ifrån mig läsplattan. Men sedan så var det Liv Halston som höll på att driva mig till vansinne. Och det blev aningen långdraget när allt bara handlade om tavlan som föreställde Sophie och vad som skulle hända med den. Nej, jag tycker att boken hade varit mycket bättre om man skippat Liv Halston helt och hållet.

Boken hamnar på 3 stjärnor av 5 möjliga och det endast för att delarna om Sophie och hennes liv lyfter betyget en aning.