fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april- 2 maj

Veckans fråga som Annika ställt lyder följande:

Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?
Jag tänker att detta beror på vart jag räknar som mina hemtrakter. För nuvarande bor jag i Göteborgstrakten, men jag är född i och bodde i Västerås fram tills det år jag skulle fylla 10, så jag tänker att jag utgår från båda två. Jag har åtminstone läst en bok som utspelar sig i Västerås, nämligen Mig äger ingen skriven av Åsa Linderborg. Vilket är en bra och intressant bok som handlar om Lindeborgs uppväxt med en alkoholiserad far. Det var väldigt kul när de pratade om olika ställen som jag faktiskt känner till och ställen där jag varit på. Så jag bör kanske se till att läsa fler böcker från mina "hemtrakter" haha.

Det finns naturligtvis en massa böcker som utspelar sig i Göteborgstrakten, tyvärr så har jag inte läst någon alls då jag inte läser speciellt många svenska böcker. Men en bok som länge stått på min "att-läsa-lista" är Simon och Ekarna skriven av Marianne Fredriksson, och den har jag hört en hel del gott om så jag får väl se till att läsa den så snart som möjligt.

Någon som har idéer på böcker som utspelar sig i mina hemtrakter som ni tycker att jag bör läsa? :)

24 kommentarer:

  1. Mig äger ingen var riktigt bra!

    Jag har inte läst Simon och ekarna, men borde väl göra det, förstås, som göteborgare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med dig! bra men hemsk! haha börjar typ känna samma sak här xD vi får väl ta oss själva i kragen någon gång då :)

      Radera
  2. Mig äger ingen har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tyckte du om den då? gillade du den? :)

      Radera
  3. Mig äger igen är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt klart läsvärd! men hemsk och lite sorglig också :P

      Radera
  4. Mig äger ingen har jag inte läst, men det är väl den som blivit film också? I så fall är det den som väntar på boxen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den finns som film också men den har jag inte sett :) det borde man kanske göra :P

      Radera
  5. Simon och Ekarna har jag funderat på att läsa, men det har tyvärr inte kommit längre än så. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nä precis sammas här :) man tänker så mycket men man gör liksom inte slag i saken eftersom att det finns så mycket annat man vill läsa :)

      Radera
  6. Mig äger ingen har jag läst och tyckte om.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte mycket om Mig äger ingen (både bok plus film). Jag har bara sett filmen Simon och ekarna och den var också riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra :) har tyvärr inte sett filmen än men det får jag väl se till att göra nu då :) ah vad bra då borde ju boken om simon och ekarna vara ännu bättre kanske? ;)

      Radera
  8. Mig äger ingen har jag varit nyfiken på, men tänker att den kanske är tung att läsa. Spännande att läsa om bekanta miljöer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan jag förstå den är stundtals lite hemsk då han kanske inte var bästa pappan och sådär eftersom att han hade sina problem och så, men tror nog att du klarar av den :) har läst andra biografier som varit mycket värre :)

      Radera
  9. Mig äger ingen är en bok som jag är nyfiken på, men tror att den är rätt så jobbig att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja stundtals var den ju det, men ändå väldigt läsvärd, den får en att tänka till lite granna om hur man agerar som närstående osv. när en person inte riktigt klarar av det hen är menad att klara av.

      Radera
  10. Mig äger ingen är jag väldigt sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde definitivt se till att läsa den :) den är väldigt läsvärd faktiskt :)

      Radera
  11. jag var väldigt förtjust i Mig äger ingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå, den var mycket bra skriven :)

      Radera
  12. Mig äger ingen står oläst i hyllan... Simon och ekarna har jag läst flera gånger. Den är lite väl influerad av Jung kanske, men riktigt bra annars. Och jag är mycket tacksam för allt jag lärde mig om sumererna via den :-)

    h. Koko från http://kattslavenkoko.wordpress.com/ (det går bara att kommentera med Google här :-( )

    SvaraRadera
  13. Mig äger ingen är definitivt läsvärd enligt mig i alla fall :) Simon och ekarna får jag allt se till att läsa snart verkar det som :P

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...