Filmrecension: The Martian

Utgivningsår: 2015
Baserad på boken: The Martian av Andy Weir
Skådespelare: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig.
Genre: Äventyr/Drama/Sci-fi
Betyg på IMDb: 8,1

En översättning av IMDbs beskrivning
Under en bemannad resa till Mars, är Astronaut Mark Watney förmodad död efter en våldsam storm och lämnas kvar av resten av besättningen. Men Watney har överlevt och finner sig strandsatt och ensam på en fientlig planet. Med endast ett magert matlager måste han använda sin uppfinningsrikedom, kvickhet och ande för att livnära sig och hitta ett sätt att signalera till jorden som han är vid liv.

Tyckte att de lyckades mycket bra med att få liv i den berättelse Weir berättat i sin bok. Handlingen blir mycket levande med dessa bra skådespelare och coola scener. När det kommer till att göra om en bok till en film är det klart att en del saker försvinner då regissören inte finner dem väsentliga nog. Men i detta fallet tycker jag faktiskt att de har lyckats få med allt det där man lade på minnet från boken, den fakta som Watney hela tiden rabblar när han skall räkna ut saker blir något mer intressanta när Matt Damon säger dem än de var i boken men ändå lite segt enligt mig. Damon lyckas dra Watneys skämt på ett superbra sätt och jag kommer på mig själv med att skratta åt alla de där skämten jag redan läst en gång. Jag gillar det faktum att filmens handling går så mycket snabbare framåt än den gör i boken för då slipper man det där långtråkiga som jag ibland kände kom stundtals i boken. Dock så är det lite grejer som lagts till i slutet i filmen som inte var med i boken, för att få ett "bättre" avslut antar jag, men ändå sånt reagerar man alltid på när man läst boken. I det stora hela var det en bra film som höll kvar ens intresse, tyckte faktiskt om filmen mer än boken (händer verkligen ALDRIG) men så var det i detta fallet då de valt ut allt det där som utgör boken, men samtidigt tagit bort det lite sega och tråkiga från den.

Filmen får 4 av 5 stjärnor tack vare bland annat Watneys humor. Gillar att hans skämt fick en hel del spelutrymme.