fredag 8 april 2016

Recension av Sisterland

Författare: Curtis Sittenfeld
Antal sidor: 522

Enäggstvillingarna Vi och Kate är födda med en gåva, eller en förbannelse: de är synska. Den excentriska Vi omfamnar sin förmåga, hon säger sig kommunicera med en skyddsängel och försörjer sig som medium. Kate däremot gör allt för att dölja sitt annorlundaskap; det skrämmer henne och hon går helhjärtat in för rollen som rekorderlig hustru och småbarnsförälder och byter till och med namn för att inte förknippas med sin bohemiska syster och hennes obskyra verksamhet. Men när Vi förutspår att deras hemstad St. Louis i Missouri inom ett par veckor kommer att drabbas av en förödande jordbävning rubbas Kates cirklar, eftersom hon djupt inombords vet att Vis förutsägelse stämmer. Hur ska hon kunna skydda sin familj och varna omvärlden för den annalkande katastrofen utan att avslöja sin skamliga hemlighet?

Det här var en av de där böckerna som har legat i min bokhylla oläst i flera år. En bok som man fick tag på en utförsäljning för nästan inga pengar alls och tack och lov för det! För det här var verkligen ingen vidare bok. Man väntar hela boken igenom på att något spännande skall hända, men det gör aldrig det! En oerhört långtråkig och segläst bok. Jag gillar dock Sittenfelds sätt att skriva, då hon skriver på ett sätt som gör det lätt att se hela handlingen framför sig men FY vilken tråkig handling. Händer verkligen ingenting och när man väl tror att något intressant eller spännande skall hända så stryps liksom den delen av berättelsen med en gång i princip. Det här var verkligen inte en bok jag rekommenderar, är bättre att lägga ner sin tid och sina pengar på bättre böcker. Jag är en sådan person som ALLTID måste läsa ut böcker oavsett hur tråkiga och sega jag tycker att dem är, men de här gången var det faktiskt rätt kämpigt, men nu har jag läst klart den och jag vill härefter helst helt förtränga den så snart som möjligt och ersätta denna hemska läsupplevelse med en vettig bok.

Boken räddas endast upp något av författarens målande beskrivningar vilket ger boken en svag 2 av 5 stjärnor. Tänk då på att 1 är det lägsta som går att få.