tisdag 7 juni 2016

Recension av Lex Duplex

Författare: Staffan Gullsby
Antal sidor: 284
Förlag: Visto förlag. Ett stort tack till dem och Staffan Gullsby för recensionsexemplaret!
Serie: bok 1 av 2

Sensommar, småstad och ingenting händer. På lokaltidningen råder nyhetstorka. På sjukhuset rullar allt på med det vanliga gruset i maskineriet. Och i pingstförsamlingen planeras väckelsekampanj. Det enda som bryter av tristessen är de bägge ständigt pårökta strulkillarna som blivit ett internetfenomen och som alla har en åsikt om. Inom loppet av några dagar dör flera personer till synes utan koppling till varandra. Eller finns det en sådan? Vad är bara slumpmässiga samband och vad är orsakssamband? Kirurgen Sebastian Ekberg finner sig stående mitt i händelserna och känner att han måste få svar. De enkla förklaringarna förefaller vara just för enkla. Drivkraften är en intuitiv känsla som delvis kolliderar med hans annars så vetenskapligt grundade förhållningssätt. Motviljan att påminnas om en frikyrkomiljö han sedan mer än tjugo år har lämnat får stå tillbaka för nyfikenheten att ta reda på hur allt hänger ihop. Tillsammans med IT-teknikern Marie Bergström ger han sig ut på en jakt efter sanningen, trots att omgivningen inte visar sig från sin bästa sida.

Det här var en bok med många infallsvinklar och det är mycket som händer som sedan i slutet vävs samman och allting förklaras. Ibland är det en del saker som man kanske har lite svårt att förstå då man inte är läkare eller liknande, men för det mesta förklaras saker och ting på ett bra sätt. Bokens början är händelserik och griper tag i en med en gång och får en spänt att vänta på vad som komma skall. Jag tycker att det är mycket intressant att man får ta del av så många olika verksamheter så som kyrkan, journalistiken och sjukhusmiljön, det blir mycket att hålla kolla på men det är ändå värt det. Jag tycker att Gullsby beskriver både miljön och sina karaktärer på ett sådant sätt att man ser det hela tydligt framför sig, vilket gör boken mer medryckande. Det här är boken för dig som vill ha lite av varje på samma gång, det är helt klart en läsvärd bok!

Boken får 3,5 stjärna av 5 möjliga i betyg.