lördag 16 juli 2016

Recension av The dead girls of hysteria hall

Författare: Katie Alender
Antal sidor: 329

En översättning av Goodreads beskrivning
I denna vårdanstalt spelar ditt sinne trick på dig hela tiden ... Delia nya hus är inte bara ett hus. För länge sedan var det Piven Institutet för vård och Korrigering av besvärande kvinnor - ett dårhus med smeknamnet " Hysteria Hall. " Men många av de intagna var inte galna, bara trotsig och viljestarka. Ungefär som Delia själv. Men huset vill fortfarande hålla " oroliga " flickor inlåsta. Så, på det mest skrämmande sätt, blir Delia instängd . Och det är när hon får reda på att huset också är hemsökt. Spökflickor vandra i hallarna i deras gammalmodiga nattlinnen. Ett stiligt spökpojke som heter Theo strövar omkring på grunderna. Delia konstaterar att alla andar är oroliga och fulla av mörka hemligheter. Huset, hyser chockerande sanningar inom dess väggar sanningar som endast Delia kan avslöja, och som kan befria henne. Men hon måste agera snabbt, innan husets makt tar över allt hon älskar.

Den här boken var lättläst och spännande och jag måste medge att den tog några oväntade vändningar. Vilket gjorde det svårt att förutse bokens upplösning. Jag hade dock lite blandade känslor inför huvudkaraktären Delia, har ofta lite svårt när huvudkaraktären är så himla mycket mäktigare än alla andra. Men i övrigt tycker jag ändå att Delia var en bra och självständig karaktär. Samt att jag fann det mycket intressant att få lära sig varför alla de olika flickorna faktiskt hade hamnat på vårdanstalten samt hur de hade dött på Hysteria Hall, något som jag gärna hade sett fått ta större plats i boken, då det ändå hade en avgörande del i handlingen. Jag fann dock inte bokens upplösning allt för tillfredsställande, det kändes för "enkelt" på något sätt liksom, vilket störde mig något. Men i övrigt så tycker jag faktiskt att detta var en mycket spännande, nästan lite läskig bok stundtals.