måndag 19 september 2016

Recension av Dead until dark

Författare: Charlaine Harris
Antal sidor: 326
Serie: Sookie Stackhouse, bok 1 av 13

Sookie Stackhouse är inte som alla andra. I alla fall inte som någon annan i Bon Temps, den lilla håla i Louisiana där hon bor. Hon kan nämligen läsa tankar. En del skulle kanske tycka att det är en fantastisk gåva, men för Sookie har det mest inneburit problem. (Tänk dig själv att vara i en intim situation med någon du gillar, och så kan du höra vad den personen tänker om dina fel och brister.)

Men så kliver vampyren Bill in på baren där hon jobbar. Just det ja, vampyrer lever nämligen öppet bland människorna och anses ofarliga eftersom de istället för människoblod livnär sig på ett syntetiskt blod. Och med Bill förändras allt. Det är nämligen underbart tyst i Sookies huvud när hon är med Bill.

En dag mördas en av Sookies kollegor, och allas blickar vänds mot Bill. Allt var ju lugnt innan han dök upp, och han är ju trots allt vampyr.

Det här är en av de där serierna som verkligen tåls att läsas om och om igen. Detta var fjärde gången jag läsa den här boken och jag fastnar precis lika mycket i handlingen, känner lika mycket för karaktärerna och väntar lika spänt på bokens upplösning som jag gjorde den där första gången. Även om jag kom ihåg vem mördaren var så gjorde det absolut ingenting, då jag istället försökte hitta bevis för vem mördaren var. Något som var minst sagt klurigt. Jag gillar det faktum att Sookie är en stark kvinnlig karaktär som inte är rädd för att sätta sig upp emot förbannade vampyrer och galna mördare. Det faktum att hennes gåva faktiskt ses som en förbannelse snarare än något positivt till skillnad från andra serier (t.ex. Twilight). I det stora hela så är det här en superbra bok och serie som definitivt är värd att läsas! Ni har nog alla hört talas om True blood som visades på tv fram till för några år sedan, så varför inte ge bokserien som låg bakom tv-serien en chans och den uppmärksamhet som den faktiskt förtjänar?