tisdag 13 september 2016

Recension av Du, bara

Författare: Anna Ahlund
Antal sidor: 341
Förlag: Raben & Sjögren

Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

När jag hade läst klart den här boken var jag minst sagt mållös. Den här boken har verkligen det där lilla extra, vilket resulterar i en perfekt ungdomsbok som ger läsaren en hel del budskap. Däribland att kärlek aldrig är enkel oavsett vem man älskar, men det kan ändå vara värt att kämpa för den! Den här boken har flertalet mycket intressanta och bra karaktärer som jag definitivt skulle vilja läsa mer om. Samtliga karaktärer har sina speciella egenheter som gör att man verkligen kommer ihåg dem. Jag gillar att det hela tiden händer saker, läser man den här boken så får man aldrig en tråkig minut med andra ord. Måste även påpeka att denna bok har ett mycket skönt flyt tack vare bokens fina och lätta språk, vilket gör boken otroligt fin och lättläst. Med tanke på att detta är Ahlunds bokdebut och med tanke på hur bra den var så ser jag helt klart fram emot att läsa mer från henne.

Boken får 4 av 5 stjärnor