onsdag 28 september 2016

Recension av Throne of glass

Författare: Sarah J. Maas.
Antal sidor: 350
Serie: Throne of glass, bok 1 av 5

Efter att ha tjänst ut ett år av hårt arbete i saltgruvorna i Endovier för sina brott, är 18-årig mördare Celaena Sardothien dras inför kronprins. Prins Dorian erbjuder henne sin frihet på ett villkor: hon måste agera som sin mästare i en tävling för att hitta en ny kunglig mördare. Hennes motståndare är mäns tjuvar och mördare och krigare från hela riket, var sponsrad av en medlem av kungens råd. Om hon slår sina motståndare i en rad elimineringar, kommer hon tjäna riket i fyra år och sedan ges sin frihet. Celaena finner hennes träningspass med drabanterna, West, utmanande och exhalterande. Men hon är uttråkad av domstol liv. Det blir lite mer intressant när prinsen börjar visa intresse för henne ... men det är gruff kapten West som verkar förstå henne bäst.Så en av de andra tävlande visar upp döda ... snabbt följt av en annan. Kan Celaena lista ut vem mördaren är innan hon blir ett offer? Som den unga mördare undersöker leder sitt sökande henne att upptäcka en större öde än hon möjligen kunnat föreställa sig.

Gud, det finns så himla mycket bra saker att säga om den här boken. Jag får helt enkelt börja utifrån och in. Framsidan är total badass och passar ihop med karaktären Celaena så himla bra. Celaena är så himla cool, sassy, självständig och bara allmänt modig och smart. Prins Dorian är snäll, men framför allt rolig, jag kom på mig själv med att skratta rätt ut fler än en gång när han var med i den scen jag höll på att läsa för tillfället. Hela den här boken är jättespännande, nytänkande men framför allt riktigt, riktigt bra. Är så himla glad att det finns flera utkomna böcker i denna serie, då jag inte hade klarat av att vänta på nästkommande bok. Kommer förmodligen att påbörja bok två inom kort.

Med tanke på den så himla lovordade åsikts-delen så är det kanske inte så konstigt att boken får en solklar 5 av 5 stjärnor. LÄS DEN BARA!