tisdag 25 oktober 2016

Recension av Furthermore

Författare: Tahereh Mafi
Antal sidor: 401

Det finns bara tre saker som är viktiga för tolv-åriga Alice Alexis Queensmeadow: Mamma, som inte skulle sakna henne; magi och färg, som tycks gäcka henne; och en far, som alltid älskat henne. Dagen Fadern försvinner från Ferenwood tar han ingenting annat än en linjal med honom. Men det har gått nästan tre år sedan dess, och Alice är fast besluten att hitta honom. Hon älskar sin far ännu mer än hon älskar äventyr, och hon är på väg in i ett för att hitta den andra. Men att föra hem far  är ingen liten sak. För att hitta honom kommer hon att resa genom det mytiska, farliga landet Furthermore där nere kan vara upp, där papper är levande och vänster kan vara både rätt och mycket, mycket fel. Det kommer att ta hela Alice intelligens (och varje lem hon har) för att hitta Far och återvända hem till Ferenwood i ett stycke. På hennes strävan att hitta Far, måste Alice först finna sig-och hålla fast vid den magiska kärlek i ansiktet av förlust.

För det första så har den här boken en riktigt, riktigt snygg framsida, som faktiskt var det som fick mig att vilja köpa boken. Bokens handling är i princip sammanfattad på framsidan vilket jag tycker är väldigt roligt, något jag inte alls insett förrän jag kommit en bra bit in i läsningen. Karaktären Alice framstår som rätt naiv och lite korkad ibland men jag kan ändå inte göra annat än att verkligen gilla henne. Jag gillar det faktum att Mafi har fått henne att framstå som annorlunda i sin värld då Alice är svartvit medan resten av invånarna i Ferenwood är riktigt färgglada. Men att det ändå framgår att ens färg inte spelar någon roll utan man är vacker oavsett, en bra läxa med tanke på att detta är en mellanstadiebok. Hela boken är fängslande och omöjlig att förutse och jag satt stundtals och småskrattade åt alla konstigheter som händer när Alice befinner sig i landet Furthermore. Det är olika regler för alla olika städer som de besöker och det är lite svårt att få grepp om dem alla, men det är riktigt intressant och roligt att läsa om dem alla. Jag hade önskat att bokens upplösning hade fått ta lite större plats, för nu kändes den nästan lite framstressad. Men jag gillade verkligen den här boken, den var riktigt mysig och rolig och helt klart annorlunda från alla böcker jag någonsin läst. En bok som är perfekt för alla läsare oavsett ålder.