söndag 27 november 2016

Recension av Georgia


Författare: Lesley Pearse
Antal sidor: 617
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av Goodreads beskrivning
När nio-åriga, föräldralösa Georgia James oväntat fostrad av vänliga Celia och hennes bank manager man hon kan knappt tro sin lycka. Men sedan - på sin femtonde födelsedag - lider hon det grymmaste av svek i händerna på sin fosterfar och tvingas ge sig av, lämna allt hon älskar bakom henne. Utblottad, hemlös, introduceras Georgia snart till sleazy Sohos värld Brassy strippor, svett butiker, kamratskap och umbäranden. Eldas med stor ambition, välsignad med en extraordinär röst, hennes långa kamp för ära och berömmelse börjar. Men även när hon når toppen finner hon att ärren från det förflutna kan öppna upp för att förstöra henne ...

Mina åsikter
Det här var den första boken Pearse skrev och det var minst sagt en stark debut. Precis som vanlig levererar Lesley Pearse en högkvalitativ bok med gripande händelser och intriger, med spännande karaktärer som alla är mycket olika, karaktärer som man får följa med i deras resa genom livet och deras personliga utvecklingar. Den här boken fick mig verkligen att känna en massa olika känslor om vart annat. Ena stunden skrattar man till och en annan sitter man och försöker hålla tillbaka tårarna. Precis som vanligt i en Pearse-bok med andra ord. Något som i denna bok liksom de andra tio böckerna jag läst av Lesley Pearse innehåller denna bok kärlek, ofta olycklig sådan, en mycket stark och självsäker kvinnlig huvudkaraktär som måste brytas ned innan hon i slutet får chansen att blomma ut ordentligt. Jag sitter som vanligt fastklistrad från första till sista sidan. En bok som är omöjlig att lägga ifrån sig med andra ord. Det är dessutom mycket kul att få ta del av såväl 40, 50 och 60-tal i denna bok, då jag föredrar när Pearses böcker utspelar sig dåtid snarare än i nutid. 

Mitt betyg
Boken får en stark 4 av 5 stjärnor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...