tisdag 8 november 2016

Recension av My Lady Jane

Författare: Cynthia Hand, Brodi Ashton & Jodi Meadows
Antal sidor: 491

En översättning av Goodreads beskrivning
Vid sexton års ålder, är Lady Jane Grey på väg att giftas bort med en främling och fångas upp i en konspiration för att råna hennes kusin, Kung Edward, från hans tron. Men de obetydliga problem skall inte Jane att oroa sig för. Jane är på väg att bli drottningen av England.

För det första så bara älskar jag den här framsidan, jag brukar i vanliga fall inte gilla böcker där det är tjejer på framsidan för det är alldeles för vanligt och tråkigt för att det skall bli bra. Men av någon anledning känner jag inte alls så för det här omslaget. Jane Grey fanns på riktigt och boken har sin grund i verkliga händelser även om författarna har valt att skriva om en hel del (läs majoriteten) men många av karaktärerna var personer som levde på den här tiden och som på något sätt var sammankopplade med kungahuset.Redan fem sidor in skrattar jag rätt ut åt författarna som lite då och då fäller kommentarer på det som utspelar sig i handlingen. Det är alltså tre författare som gått samman för att skriva den här boken och man kan verkligen inte se vart den ena börjar och vart den andra slutar. Ett mycket bra sammarbete med andra ord. Det jag inte visste om när jag påbörjade denna bok var att det skulle vara magi med i boken, men detta var endast en positiv överraskning då det verkligen förde handlingen framåt, samt tillförde en hel del humor och spänning. Boken var dessutom mycket snabbläst då det är väldigt stora radavstånd så låt dig inte avskräckas av bokens tjocklek. Det här är boken för dig som gillar humor, historia och magi. Allt sammanbundet i en enda härlig och underhållande röra.

Boken får en rungande 4 av 5 stjärnor i betyg.