onsdag 28 december 2016

Recension av The Raven boys

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 419
Serie: The Raven cycle, bok 1 av 4

Fyra pojkar på en internatskola bildar ett hemligt sällskap i syfte att finna en mytomspunnen kungagrav. En flicka har sedan hon var liten fått höra att om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Deras öden kommer att beseglas på en övergiven kyrkogård en kylig vårnatt.

Jag hade hört en väldans massa bra saker om den här serien innan jag började läsa den här boken och det var nog därför jag hade rätt höga förväntningar på den. Jag hade stundtals lite svårt att komma in i boken, då jag kände att jag inte riktigt fick tillräckligt med miljö- och personbeskrivningar så att jag faktiskt kunde skapa mina egna bilder av vad jag läste. Vilket dessutom ledde till att jag inte heller fäste mig lika mycket vid karaktärerna som jag gör i vanliga fall när jag läser. Men jag tyckte ändå att boken hade ett intressant koncept även om jag p.g.a tidigare nämnda anledningar hade lite svårt att ta till mig den. Det som var intressant med boken var det faktum att det fanns flertalet personer som var psychic, vilket stundtals gav boken en spännande vändning, det gjorde det svårt att förutse vad som komma skulle. Sen så roades jag även utav Blues relation med sin mamma samt Blues relation med de övriga invånarna i hennes hus. De var inte som vanliga relationer mellan en tonåring och vuxna kvinnor, vilket stundtals bidrog till komedi i läsningen.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor. Jag tycker ändå att det skall bli intressant att se vad som kommer att hända i de kommande böckerna och jag hoppas väl förmodligen förgäves på mer detaljerade beskrivningar. Men jag kommer ändå fortsätta hoppas då jag redan äger bok två och tre i serien.