tisdag 28 mars 2017

Recension av The Distance between us

Antal sidor: 206

Sjutton år gamla Caymen Meyers studerar de rika som hennes egna personliga experiment, och efter år av observation hon är ganska säker på att de är bara bra för en sak-att spendera pengar på värdelösa saker, som porslinsdockor i sin mammas butik. Så när Xander Spence går in i butiken för att plocka upp en docka för sin mormor, räcker det med en blick för att Caymen skall räkna ut att han snuskigt rik. Trots hans charmiga sätt och att han är en av de första människor som faktiskt förstår henne, är hon smart nog att veta hans intresse inte kommer att hålla i sig. För om det finns en sak hon lärt sig från hennes mors varningar är det att de rika har ett kort uppmärksamhetspann. Men Xander fortsätter att komma runt, trots hennes bästa försök till att skrämma honom. Och mycket till sin bestörtning, börjar hon njuta av hans sällskap. Hon vet att hennes mamma inte kan få reda på det, då hon skulle inte godkänna det. Hon vill mycket hellre att Caymen umgås med den lokala rockern som inte är uppfostrad av pengar. Men just när Xander uppmärksamhet och lojalitet är på väg att övertyga Caymen om att det inte är nåt fel med att vara rik, får hon reda på att pengar är en mycket större del av deras förhållande än hon någonsin hade insett. Och att Xander inte är den enda hon borde oroa sig för.

Kasie West är verkligen contemporary-genrens drottning. Återigen har hon lyckats skriva en bok med spännande och fängslande handling, med oerhört välutvecklade och charmiga karaktärer som man inte kan annat än gilla. Caymen och Xander är så oerhört underhållande tillsammans och ger varandra svar på tal konstant. Caymen måste jag nog ändå beskriva som sarkasmens drottning! Vilket naturligtvis sätter stämningen i hela boken. Deras personkemi är alldeles underbar och man kan inte annat än att heja på dem. Det faktum att Caymen och hennes mamma driver en porslinsdockaffär, var också riktigt intressant och tillförde stundtals en hel del komedi till karaktärernas samtal, men den stod också för en hel del allvarligare ämnen. Person-och miljöbeskrivningarna i den här boken var helt fantastiska och det gick inte annat än att dras med i den här boken. Det här är definitivt en bok för dig som gillar contemporary, eller om du liksom jag känner att du är på väg in i en lässvacka, för den kommer definitivt sparka ut dig därifrån illa kvickt. Kort och gott så är det här en alldeles underbar bok med härliga karaktärer, gripande livssituationer och ett måste i din TBR. Jag kommer definitivt att läsa fler Kasie West böcker inom en snar framtid.

4,5 stjärnor av 5.