torsdag 6 april 2017

Recension av The Hate u give

Författare: Angie Thomas
Antal sidor: 334

Sexton-åriga Starr Carter rör sig mellan två världar: den fattiga stadsdel där hon bor och i den snygga förortsskolan där hon går. Den oroliga balansen mellan dessa världar splittras när Starr bevittnar dödsskjutningen av sin bästa vän från barndomen, Khalil dör i händerna på en polis. Khalil var obeväpnad. Strax efteråt, är hans död en nationell rubrik. Vissa kallar honom en ligist, kanske till och med en knarklangare och en gangbanger. Demonstranter går ut på gatorna i Khalils namn. Vissa poliser och den lokala knarkkungen försöker skrämma Starr och hennes familj. Vad alla vill veta är: vad som verkligen hände den kvällen? Och den enda personen i livet som kan svara på det är Starr. Men vad Starr gör eller säger inte kan vända upp och ner på det område hon bor i. Det kan också äventyra hennes liv.

Äntligen en bok som visar på mångfald, något jag tycker är riktigt härligt att se! Den här boken har så många viktiga budskap men det allra viktigaste är ändå: Black lives matter, vilket är den rörelse som boken inspirerats av. Jag vet inte ens vart jag skall börja med den här recensionen, för hela den här boken var verkligen helt underbar! Vilken debut av Thomas! Jag älskade Harry Potter- referenserna som dök upp då och då som helt klart tillförde lite komedi till bokens annars rätt mörka handling. Redan 100 sidor in i den här boken så fann jag mig själv gråtandes. Alla karaktärer i den här boken är riktigt bra beskrivna och verklighetstrogna. Samt att miljöerna som karaktärerna befinner sig i är så bra beskrivna att det verkligen känns som om man själv är med inne i boken. Sist men inte minst så var det här en extremt fängslande och känslosam bok och man kan inte låta bli att få hjärtat involverat i den här berättelsen. Det här är helt klart ett måste på allas TBR det här året!!!