måndag 17 april 2017

Recension av A little princess

Författare: Frances Hodgson Burnett
Antal sidor: 294

En liten prinsessa (1905) är Frances Hodgson Burnetts snyftarklassiker om den engelska överklassflickan Sara Crewe. Hon skickas av sin far till en engelsk internatskola som drivs av den inställsamma fröken Minchin. Saras far är rik och hon behandlas som en riktig liten prinsessa. Men en dag förändras hela hennes tillvaro, Sara måste flytta från sin eleganta våning på internatet till ett dragigt rum på vinden och börja jobba för fröken Minchin.

Den här boken var verkligen hur mysig och härlig som helst med väldigt levande miljö-och personbeskrivningar. Karaktärerna som fanns med i boken var därtill mycket spännande och flertalet förmedlade dessutom mycket viktiga budskap som är viktiga att man som barn lär sig. Jag var fast i den här boken från första sidan och kunde verkligen inte lägga ifrån mig den och nu kan jag knappt vänta tills dess att jag får tag på en annan Frances Hodgson Burnett-bok. I det stora hela så skulle man kunna förklara den här boken på följande sätt: Det är en magisk berättelse om ett barn, som har ett fantastiskt stort hjärta och en minst lika stor fantasi. Sara Crewe, är barnet som alla föräldrar önskar att de hade med andra ord. Sara har det inte alltid så lätt i denna bok, men likväl klagar hon inte för det utan istället försöker hon hjälpa de barn som har det ännu svårare än hon själv. Som läsare kan man verkligen inte låta bli att förundras hela boken igenom.

Boken får 4,5 av 5 stjärnor.