tisdag 16 maj 2017

Recension av Den tunna hinnan

Författare: Astrid Ahlberg
Antal sidor: 444
Finns hos: Bokus / Adlibris
Förlag: Seraf förlag, ett stort tack till dem och Astrid Ahlberg för detta recensionsexemplar

En ung flicka vaknar upp i mörker. Hon vet inte vem hon är. Inte var hon är. Inte vad som hänt henne. Snart inser hon att mörkret inte försvinner, att hon är blind. I en annan verklighet blir den unge Maron tvungen att lämna sin far och sitt hem, gården på slätten. Han söker sig till Storskogen för att finna folket med samma fruktade mentala förmåga som han själv - de silverhåriga.
Leira kämpar för att leva upp till sin lärares krav. Som enda lärjunge till den gamla kvinnan Taimira, är hon den som en dag ska ta över rollen som Allas Moder. Men hennes varma känslor för den nye ledaren i byn distraherar henne. Tre unga människors öden flätas samman tvärs igenom den tunna hinnan mellan världarna.

Den här boken liksom Ahlbergs tidigare böcker är snabbläst och spännande och det händer en väldans massa saker hela tiden. Det är dessutom väldigt svårt att förutse vad det är som komma skall, något som gör att det är mycket svårt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat läsa den. Tillsammans gör dessa aspekter att denna bok blir till en otroligt fängslande läsning. Ahlberg är därtill riktigt bra på att förmedla sina karaktärer och de miljöer som karaktärerna befinner sig i, då jag mycket lätt kan se allting framför mig medans jag läser boken. Jag gillar verkligen bokens koncept som väver samman tre olika karaktärers liv och det görs på ett mycket snyggt sätt. Det märks att det här är Ahlbergs fjärde bok, då språket i den här boken känns mer avslappnad och naturligt än det har gjort i de tidigare böckerna, vilket ger texten ett härligt flyt. Det är med andra ord väldigt roligt att se hennes utveckling i skrivandet. Den här boken ger mig verkligen mersmak och jag hoppas på att inom en snar framtid kunna läsa mer om den här världen och dess karaktärer.