torsdag 25 maj 2017

Recension av Eliza and her monsters

Författare: Fransesca Zappia
Antal sidor: 385

18-åriga Eliza Mirk är den anonyma skaparen av Monstrous Sea, en väldigt populär webcomic, men när en ny pojke i skolan frestar henne att leva ett liv offline, börjar allt hon jobbat för att rasa samman. I den verkliga världen är Eliza Mirk blyg, konstig, smart och vänlös. Online, är Eliza LadyConstellation, den anonyma skaparen av en populär webcomic som heter Monstrous Sea. Med miljontals anhängare och fans över hela världen är Elizas persona populär. Eliza kan inte föreställa sig att njuta av den verkliga världen lika mycket som hon älskar sitt digitala samhälle. Sedan börjar Wallace Warland på hennes skola, och Eliza börjar undra om ett liv offline kan vara värt det. Men när Elisas hemlighet av misstag delas med världen, börjar allt hon byggt- sin historia, hennes förhållande till Wallace och till och med hennes mentala hälsa - att falla samman.

Zappia lyckas förmedla person-och miljöbeskrivningar såpass väl att det känns som att man som läsare är med i själva boken. Eliza Mirk är huvudkaraktären som nog många kan känna igen sig i, oavsett om man är bra på att teckna eller inte, då hon verkligen går in i det hon älskar och vill förmedla lyckan av det hon älskar att göra. Det var en hel del karaktärer som var hur härliga och underbara som helst och vissa av dem fick man som läsare endast lära känna via chatter, då Eliza faktiskt aldrig träffat dessa i verkligheten. Det här var dock ingenting som gjorde karaktärerna mindre underhållande och de tillförde ändå en hel del till handlingen. När det kommer till själva handlingen så var den väldigt gripande och spännande rätt igenom och det hände en hel del saker som jag inte alls kunde förutse, vilket gjorde att det var oerhört svårt att lägga ifrån sig den här boken. I den här boken får vi som läsare dessutom ta del av en del av de bilder Eliza tecknar för sin webcomic, både påbörjade bilder, samt bilder som faktiskt gick upp på nätet. Därtill förekommer dessutom utdrag från såväl sms-konversationer som chatter, något som ger den här boken så mycket när det kommer till såväl handling som att underlätta för läsaren att se allting framför sig. En annan positiv del med det är naturligtvis att det gör boken snabbläst, då jag fullkomligt bara flög igenom boken. Jag brukar verkligen inte börja gråta när jag läser böcker, men den här boken var bra nära på att få mig att göra just det, varför tänker jag inte avslöja då det skulle vara en spoiler. Men den här boken har definitivt fått mig att vilja plocka upp fler böcker skrivna av Fransesca Zappia