söndag 7 maj 2017

Recension av Något du inte vet att jag vet

Författare: Birgitta Bergin
Antal sidor: 380
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning

Ett år har gått sedan den stora förlovningsfesten. Elsa och Thore, 82 år, är nu lyckligt gifta och det är dags att återvända hem från Kanarieöarna. De bjuder ut sina familjer till en helg i skärgården, och när alla släktingar dyker upp vibrerar luften av anspänning.

Under året som gått sedan Elsa och Thore skickade ut sina hårda men rättvisa brev, har flera av släktingarna rannsakat sig själva. Men allt är inte frid och fröjd – nya hemligheter har staplats på varandra, saker har iakttagits och värderingar har ställts på sin spets. Allting kulminerar i en absurd helg på skärgårdsön.

Något du inte vet att jag vet är en fristående fortsättning på Som ett brev på posten.


Mina åsikter

Jag har inte läst den första boken, det vill säga Som ett brev på posten och det fungerade alldeles utmärkt att börja direkt med den här boken. Innan själva boken börjar finns det ett väldigt tydligt släktträd som hjälper väldigt mycket när det kommer till att komma ihåg hur alla är besläktade. Samt att författaren på ett snyggt sätt drar kopplingar och hänvisar till händelser som hände i Som ett brev på posten och därtill förklarar vad det var som hände på ett snyggt sätt för de läsare som är nya. Alla karaktärerna är väldigt olika och de har alla sina egna laster och händelser med sig i bagaget. Det här är saker som hjälper läsaren att bilda en uppfattning om samtliga karaktärer, samtidigt som det är lätt att hålla koll på vem som är vem. Hela boken försökte jag gissa mig igenom vad det var som skulle hända, men det visade sig vara totalt omöjligt så det slutade med att jag bara njöt av färden istället. Det var härligt att boken utspelar sig i Göteborg, för då kände jag igen mig och visste vart platserna de pratade om låg någonstans. Boken består dessutom till viss del utav sms och mail, vilket gör boken mycket snabbläst. Det som jag gillade allra bäst med den här boken var att se hur karaktärerna verkligen utvecklades och lärde sig av sina misstag, men även att de vågade stå på sig. Det här var helt klart en välskriven bok, med en väl uttänkt handling, med karaktärer som man gillar, samt att det hela tiden hände saker, vilket gjorde att boken inte blev långdragen eller tråkig.


Mitt betyg
Boken får 3,5 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...