Recension av Det svåra valet

Författare: Erin Hunter
Antal sidor: 357
Serie: Warriors, bok 5 av 6
Förlag: Bokfabriken, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Lövfallets tid närmar sig och skogen har inte hunnit återhämta sig efter branden. När någon stjäl byten från Åskklanens territorium är Blåstjärna helt säker på att Vindklanen är skyldig. Men Eldhjärta misstänker någonting mycket värre: ett mörkt hot som verkar kunna förgöra alla skogens katter

Kan en katt vara lojal mot sin klan, men samtidigt trotsa sin ledares ord och svika sina nära och kära? Som förste krigare slits Eldhjärta åt olika håll. Vem avgör vad som är ett hjältedåd och vad som är förräderi?

Liksom de tidigare böckerna i den här serien består den här boken av bra och målande person-och miljöbeskrivningar som gör så att det känns som att man som läsare är med i själva berättelsen. Den här boken var oerhört spännande och beroendeframkallande, vilket ledde till att jag läste ut den mindre än 24 timmar efter dess att jag fått hem den. Den är med andra ord väldigt snabbläst och jag gillar starkt det faktum att man får en tydlig överblick över alla katterna och vilka klaner de tillhör, något som kan vara svårt att komma ihåg om det har gått ett tag sedan man läste boken innan. Men det är även ett hjälpmedel när många av katterna byter namn i och med att de tar sig högre upp i hierarkin som finns inom klanerna. Det är väldigt mycket som händer i den här boken, något som gör att man som läsare aldrig tappar intresset! Hunter lyckas därtill att få mig som läsare att känna såväl sorg, glädje, frustration och ilska tillsammans med katterna, något som är riktigt imponerande! Den här boken var helt enkelt lika mjautastisk som de tidigare böckerna i serien!