lördag 24 juni 2017

Recension av The Takedown

Författare: Corrie Wang
Antal sidor: 369

En översättning av Adlibris beskrivning
Kyla Cheng förväntar dig inte att du ska gilla henne. För hon behöver dig egentligen inte. På väg att bli valedictorian, hon är president för hennes communityklubb, en debattlagmästare, plus att den smaskiga Mackenzie Rodriguez har klistrat sig fast vid hennes sida. Hon och hennes tre högdrivna bästa vänner skall inte bara äga sitt seniorår på deras exklusiva Park Slope, Brooklyn High School, de definierar praktiskt taget den hatade arten Populär. Kyla lyckades även göra det genom gymnasiet helt oskadd. Tills någon tar upp problem med detta arrangemang. En vecka innan högskolans ansökningar skall vara inlämnade, laddas en video av Kyla som "gör det" med sin förälskelsevärda engelska lärare till hennes skolas hemsida. Den blir omedelbart en succé, men poängen är att: det inte är Kyla i videon. Medan tiden är på väg att rinna ut, deltar Kyla i en värld av hackare, hatare och skumma stalkers i ett försök att göra det omöjliga - ta bort någonting från internet-allt medan hon hanterar utfallet från sitt eget karmiska fotavtryck.

För det första finner jag bokens framsida mycket intressant och snygg då den består av flertalet mindre bilder som i sin tur bildar tjejens ansikte. Jag gillar verkligen när förlag ser till att skaffa framsidor som inte ser ut som framsidorna på alla andra böcker. Bokens koncept var helt klart mycket intressant och det var naturligtvis det som lockade mig till att köpa och därefter läsa boken i fråga. I början får man som läsare dessutom en del bakgrundsinfo om vad det är som komma skall. Något som berättas av huvudkaraktären Kyla, som på slutet av info-delen även är noga med att påpeka att man som läsare inte kommer att tycka om henne, men att det inte är det som är poängen med att hon berättar sin historia. Det var helt klart något som fångade mitt intresse, då det inte är speciellt ofta som huvudkaraktären själv säger så. Den här boken utspelar sig i en värld där tekniken har kommit väldigt mycket längre än den har i verkligheten och att alla människor är uppkopplade hela tiden vart de en befinner sig. Samt det faktum att det finns en hemsida/app som påminner om nutidens facebook, skillnaden är att alla människor automatiskt blir taggade på alla bilder, oavsett om fotografen i fråga är "vän" med människorna. Vilket innebär att varje enskild individ har taggats i otroligt många bilder, som inte alltid är till fördel för individen. Det kostar dessutom en väldans massa pengar om man vill bli "avtaggad" från bilder. Hela den här världen var ytterst intressant och jag gillade verkligen att få läsa om alla teknologiska framsteg som gjorts.

Dock så tycker jag att det var alldeles för mycket velande fram och tillbaka när det kom till vem det var som hade "photoshoppat" Kylas ansikte i videon och jag kände att det var en del sträckor som mest kändes som transportsträckor som inte hade behövt vara med i boken, samma sak med vissa händelser. Boken hade med andra ord kunnat vara kortare än den var.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.