måndag 7 augusti 2017

Recension av Harry Potter and the goblet of fire

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 617
Serie: Harry Potter, bok 4 av 7
Finns hos: Bokus / Adlibris

Bokus beskrivning
En natt vaknar Harry Potter av att ärret i pannan brinner som eld - ett säkert tecken på att Lord Voldemort befinner sig i närheten. Harry får snart annat att tänka på när världsmästerskapen i quidditch går av stapeln. Och när sommarlovet är slut väntar en överraskning: tillsammans med två andra trollkarlsskolor, Durmstrang och Beauxbatons, ska Hogwarts tävla i en mytomspunnen trekamp. Bara en från varje skola får delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer att dras ur den flammande bägaren.

Mina åsikter
Den här boken är lika bra nu när jag har läst den 20+ gånger som den var den första gången jag läste den. Anledningen till det är naturligtvis att det hela tiden händer saker i den här boken. Den värld som J.K Rowling har byggt upp i Harry Potter-universumet är omöjlig att motstå, likaså de karaktärer som finns med. I den här boken får vi dessutom lära känna några nya karaktärer så som Mad Eye Moody, som helt klart är speciell, men även stundtals riktigt cool. Rowling lyckas med alla de faktorer som en fantasy-bok behöver. Det vill säga riktigt bra miljö-och karaktärsbeskrivningar, handlingen är riktigt spännande hela vägen igenom, det är omöjligt att förutspå vad som komma skall (den första gången man läser boken i alla fall....), samt att magin som finns i boken är så himla härlig och beskrivs på ett underbart sätt och varenda unge har nog vid åtminstone ett tillfälle önskat att de fått möjligheten att gå på Hogwarts. Den här boken är stundtals rätt mörk och svår, vilket ger bokens ljusare tider en sån himla stor innebörd. Vi får även ta del av trekampen i den här boken, något som helt klart lägger grunden till en hel del spänning och mystik.

Mitt betyg
Boken får naturligtvis 5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...