lördag 16 september 2017

Recension av The Sandcastle Empire

Författare: Kayla Olson
Antal sidor: 464

När allt hopp är borta, hur överlever du? Före kriget var Edens liv enkelt med luftkonditionering, glass, långa dagar på stranden. Då hände revolutionen, och allt förändrades. Nu styr en kraftfull grupp som heter Wolfpack jorden och dess resurser. Eden har förlorat allt till dem. De dödade hennes familj och vänner, förstörde hennes hem och fängslade henne. Men Eden vägrar att dö av deras händer. Hon känner till koordinaterna till den enda neutrala jorden kvar i världen, en plats som heter Sanctuary Island, och hon är desperat att fly till dess stränder. Eden når äntligen ön och möter andra som är resistenta mot The Wolves. Men deras tröst är kortlivad när en av Edens nya vänner försvinner.Trotsa djungeln på jakt efter deras förlorade allierade, upptäcker de snabbt att The Sanctuary är fylld med dödliga fällor och en fiende som de aldrig förväntade sig. Den här ön kan vara dödligare än den världen som Eden lämnade, men det är det enda som står mellan henne och friheten.

jag var intresserad av att läsa den här boken då dess handling kändes intressant och spännande. Problemet med det hela var utförandet. Olsons sätt att skriva är det absolut inget fel på då hon på ett bra sätt beskrev såväl karaktärer som miljön, men jag fastnade verkligen inte för karaktärerna. De flesta är irriterande och självupptagna och jag gillar inte alls hur Eden behandlar sina kompisar. Det är för mycket instalove i den här boken för min smak och jag tyckte inte alls om den kärlek som från ingenstans helt plötsligt fanns och därtill var seriös och "på riktigt". Jag måste erkänna att bokens handling hade en del förvånande och ej förutsägbara moment (därav betyget). Men det var så många långdragna bitar där det inte hände något... låt mig formulera om... där det inte hände något INTRESSANT! Vilket gjorde att jag började skumläsa och därmed inte längre brydde mig om vad som komma skulle. Så med andra ord var den här boken inte tillräckligt händelsefull för att hålla kvar mitt intresse hela vägen igenom.

Boken får 2,5 av 5 stjärnor i betyg.