onsdag 13 september 2017

Recension av Splintered

Författare: A.G. Howard
Antal sidor: 371
Serie: Splintered, bok 1 av 3

Alyssa Gardner hör viskningar från insekter och blommor - exakt det som gjorde att hennes mamma hamnade på ett mentalsjukhus några år tidigare. Den här familje.förbannelsen sträcker sig tillbaka till hennes förfader Alice Liddell, den verkliga inspirationen för Lewis Carrolls Alice's Adventures in Wonderland. Alyssa kan vara galen, men hon lyckas hålla ihop det. Tills vidare. När hennes mors mentala hälsa tar en tur till det värre, lär sig Alyssa att det hon tyckte var skönlitteratur i själva verket är baserad på en skrämmande verklighet. Det verkliga Wonderland är en plats som är långt mörkare och mer skruvad än Lewis Carroll någonsin fick det att låta. Där måste Alyssa klara av en serie tester, bland annat tömma ett hav av Alices tårar, väcka den slumrande tefesten och dämpa en ond bandersnatch, för att fixa Alices misstag och rädda sin familj. Hon måste också bestämma sig för vem hon kan lita på: Jeb, hennes underbara bästa vän och hemliga förälskelse, eller den sexiga men misstänkta Morpheus, hennes guide genom Wonderland, som kanske har egna mörka motiv.

Den här boken hade verkligen hur många referenser som helst till Alice i Underlandet, vilket helt klart är något jag letar efter när jag läser en retelling av just den boken. Samtidigt som det är många referenser, så gör Howard helt klart om berättelsen på ett bra sätt och gör den till något alldeles eget. Jag gillar karaktären Alyssa som är riktigt smart och intressant och jag gillar henne som huvudkaraktär. Jeb är riktigt underhållande han med och han tillför mycket till handlingen, men Morpheus hade jag kunnat vara utan, då jag inte riktigt tyckte om honom och tyckte att han var överflödig. Howard beskriver såväl karaktärer som miljö på ett bra sätt, vilket gör det lätt för läsaren att skapa sig sina egna bilder av vad det är som försiggår. Jag gillade det faktum att Alyssa var tvungen att klara sig igenom en massa tester, något som gjorde handlingen intressant och spännande och fick mig att vilja läsa vidare. I det stora hela tyckte jag mycket om den här boken (mest för alla Alice-referenserna), men det fanns en del segare perioder i handlingen också, där jag kände att jag tappade intresset något eftersom att inget speciellt hände under längre perioder.