torsdag 30 november 2017

Recension av Never fade

Författare: Alexandra Bracken
Antal sidor: 507
Serie: The Darkest minds, bok 2 av 3
Finns hos: AdlibrisBokus

Ruby bad aldrig om de förmågor som nästan kostade henne hennes liv. Nu måste hon uppmana dem dagligen och leda farliga uppdrag att sätta ner en korrupt regering och bryta sig in hos sina fiender. Andra barn i Children's League kallar Ruby "Leader", men hon vet vad hon verkligen är: ett monster. När Ruby är uppdraget med en explosiv hemlighet måste hon gå in på sitt farligaste uppdrag än: lämna children's leauge bakom sig. Avgörande information om sjukdomen som dödade de flesta av amerikas barn - och blev Ruby och de andra som levde i rädsla och hatade outcasts - har överlevt varje försök att förstöra det. Men sanningen sparas bara på ett ställe: en flashdrive i händerna på Liam Stewart, pojken Ruby en gång trodde var hennes framtid - och som nu inte skulle känna igen henne. När Ruby sätter ut över ett desperat, laglöst land för att hitta Liam - och svar på katastrofen som har rivit både hennes liv och Amerika från varandra - slits hon mellan gamla vänner och det löfte hon gjorde för att tjäna the league. Ruby kommer att göra någonting för att skydda de människor hon älskar. Men tänk om att vinna kriget innebär att hon förlorar sig själv?

Till en början var jag väldigt förvirrad, då man verkligen kastas rätt in i all action och det är lite svårt att få koll på vad det är som händer. Detta även då det inte var så jättelänge sedan jag läste bok ett i serien. Bracken har som vanligt i sina böcker väldigt välskrivna och utförliga miljö-och personbeskrivningar, som gör det väldigt lätt för läsaren att se allting framför sig. Det hände en hel del spännande saker även i denna bok, men jag blev aldrig sådär fullständigt uppslukad i min läsning av den som jag blev av den första boken. Och jag kände inte riktigt heller lika starkt för karaktärerna som jag har gjorde i den första boken. Men jag gillar fortfarande konceptet och den riktning som handlingen tog och den var som sagt riktigt bra! Jag ser fram emot att läsa bok tre och få reda på hur allting slutar och hur Bracken väljer att knyta samman berättelsen.