torsdag 21 december 2017

Recension av Ditt livs affär

Författare:  Fredrik Backman
Antal sidor: 80
Finns hos: AdlibrisBokus

Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess.

Ditt livs affär, av författaren till En man som heter Ove, är en magisk liten julhistoria om vad vår tid är värd och vad det vi lämnar efter oss egentligen betyder. Vem skulle du ge ditt liv för, om det inte räckte med att bara dö? Vad skulle du offra, om du visste att ingen skulle minnas det?

Det är natten före julafton. När gryningen kommer är en av oss borta.

Jag kan inte annat än att älska Backmans sätt att skriva, oavsett vilken bok jag har läst av honom så är hans skrivsätt och det sätt han formulerar sig på oerhört vackert och det gör att man verkligen tar till sig av de budskap och en historia han försöker förmedla. Berättelsen är oerhört vacker och den berör så där som bara Backman kan. Boken är riktigt snabbläst och innehåller flertalet illustrationer som lyfter fram de viktigaste aspekterna av berättelsen och dess händelser. Du får möjlighet att träffa på flertalet karaktärer i berättelsen och man kan inte göra annat att gilla dem alla, då allas liv har fört dem till samma ställe, även om deras liv varit mycket olika och olika långa. Vi får även se på en stor karaktärsutveckling under berättelsens gång. Den här boken får dig dessutom att börja reflektera över för vem eller om ens för någon som du skulle vara villig att offra hela din existens för, för att rädda denna enskilda individ. Vilket jag tycker är en mycket intressant och viktig fråga om än ganska filosofisk. Det här är med andra ord ännu en Backman bok man bara måste läsa!