måndag 29 januari 2018

Recension av Renegades

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 556
Serie: Renegades, bok 1 av 2 (bok två är beräknad till november 2018).

Hemliga identiteter. Extraordinära styrkor. Hon vill hämnas. Han vill ha rättvisa. The Renegades är ett syndikat av prodigies - människor med extraordinära förmågor - som framkom ur ruinerna av ett smulat samhälle och etablerade fred och ordning där kaos regerade. Som mästare rättvisa är de fortsätter att vara en symbol för hopp och mod för alla ... förutom de skurkar som de en gång störtade. Nova har en anledning att hata the Renegades, och hon är ute efter hämnd. När hon närmar sig sitt mål möter hon Adrian, en Renegade-pojke som tror på rättvisa - och i Nova. Men Nova trovärdighet är en skurk som har befogenhet att avsluta dem båda.

Superkrafter (riktigt coola sådana), härliga och uppfinningsrika karaktärer som man inte kan annat än älska. Vi har skurkarna som man i vissa fall gillar och i andra fall hatar! Marissa Meyer kan verkligen få en läsare att känna precis så som hon själv har tänkt från första början. Boken är uppbyggd av utomordentliga person-och miljöbeskrivningar som ger boken ett härligt flyt och jag kan inte annat än förundras över alla krafter som Meyer har hittat på. Flertalet av dessa krafter är dessutom krafter som jag inte tidigare har läst om i någon annan bok, vilket gör läsningen mycket fascinerande och det gör att man vill få lära sig mer om dem och även ta del av karaktärernas historia. Det händer dessutom saker i den här boken hela tiden, vilket gör det nästintill omöjligt att lägga ifrån sig boken innan den är utläst. Jag gillade dessutom det faktum att vi får lära känna såväl Nova som Adrian som befinner sig på olika sidor av samhället och det gör det riktigt underhållande och nervkittlande när de sedan stöter på varandra. Det här är min nya Marissa Meyer-favorit!