onsdag 31 januari 2018

Recension av Whichwood

Författare: Tahereh Mafi
Antal sidor: 368
Serie: Furthermore, bok 2 av 2

Ett nytt äventyr om en tjej vars öde är att tvätta död kroppar i den här följeslagaren till Furthermore. Vår historia börjar på en frostig natt ... Laylee kan knappt komma ihåg de lyckligare tiderna innan hennes älskade mamma dog. Innan hennes pappa, som driven av sorg, förlorade sina sinnen (och sin väg). Innan hon lämnades som den enda kvarstående mordeshoor i byn Whichwood, som är avsedd att spendera sina dagar, med att tvätta de döda kropparna och förbereda själarna för livet efter detta. Det har blivit lätt att glömma och ännu lättare att fortsätta ignorera hur hennes händer stelnar och börjar bli silvriga, precis som hennes hår och hennes egna ständigt ökande ensamhet och rädsla. Men snart dyker ett par kända främlingar upp, och Laylees värld vänds upp och ner när hon återupptäcker färg, magi och den helande kraften i vänskap.

Mafi skriver precis som vanligt oerhört vackert, det kan jag inte förneka! Bokens koncept lät riktigt intressant och jag hade väldigt höga förväntningar på Whichwood då jag gillade Furthermore så himla mycket när jag läste den förra året. Men faktum är att jag blev lite besviken på den här boken! För det första så känns den stundtals lite väl äcklig och obehaglig för att passa 10-åringar (den definieras som mellanstadiebok) och jag kände själv att jag blev lite påverkad av vissa scener. Mafi har precis som vanligt mycket bra person-och miljöbeskrivningar, men det jag saknar i den här boken är egentligen en mer händelsefull handling, det känns som om att boken väldigt många gånger står och stampar på ett och samma ställe innan man kommer någonstans. Det var dock roligt att se Oliver och Alice igen och Benyamin var riktig härlig han med, men jag kände egentligen aldrig att jag fullt ut klickade med Laylee även om jag stundtals helt klart kände för henne och det hon varit med om. Sen så råkar den här boken ha bland de vackraste omslagen jag någonsin sett så det är ett plus, men för övrigt så lämnade alltså denna bok lite att önska i fråga om handling.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.