tisdag 6 februari 2018

Recension av A Gathering of shadows

Författare: V.E. Schwab
Antal sidor: 512
Serie: A darker shade of magic, bok 2 av 3
Finns hos: BokusAdlibris

Det har varit fyra månader sedan en mystisk obsidian sten föll i Kells besittning. Fyra månader sedan hans väg korsades med Delilah Bard. Fyra månader sedan Prins Rhy blev sårad och sedan de fientliga Dane-tvillingarna i White London föll och fyra månader sedan stenen kastades tillsammans med Hollands döende kropp genom riftet - tillbaka till Black London. Nu, rastlös efter att ha givit upp sin smugglingsvana, är Kell besökt av drömmar om otrevliga magiska händelser, och vaknar bara för att tänka på Lila, som försvann från hamnen som hon alltid menade att göra. Som Red London slutfördes förberedelserna för Element Games - en extravagant internationell magisk tävling som syftar till att underhålla och bibehålla förbindelserna mellan grannländerna - ett visst piratskepp drar närmare och bär gamla vänner tillbaka till hamnen. Och medan Red London är upptagen i spelet och spänningen i spelen, kommer en annan London tillbaka till livet. När allt kommer omkring kommer en skugga som var borta på natten fram igen på morgonen. Men magibalansen är hela tiden farlig, och för att en stad skall blomstra, måste en annan London falla.

Återigen fick jag möjligheten att dyka ner i en alldeles underbar värld, med den mest coola och fascinerande magin. Jag älskade det faktum att vi i denna bok fick ta del av the element games, då man som läsare får följa med i spelens framfart och därtill även får en större insyn i vilken typ av magi som finns i Red London. Vi får därtill träffa på Lila, Kell och Rhy igen och man kan inget annat än att älska dem alla tre, de är så himla underbara och spännande fast på helt olika sätt. Lägg sedan till det faktum att Schwab har förmågan att bygga upp de mest fantastiska av världar som ingen annan tidigare har läst något liknande av. Person-och miljöbeskrivningarna är naturligtvis även dem on point och hjälper läsaren att se allting framför sig. Schwabs sätt att skriva är därtill helt underbart och jag kan inte annat än älska hennes skrivsätt. Jag ser verkligen fram emot att läsa den tredje och avslutande delen i denna serie.