Recension av Warcross

Författare: Marie Lu
Antal sidor: 368
Serie: Warcross, bok 1 av 2 (bok två beräknas komma ut under 2018)
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreaads
För de miljoner som loggar in varje dag är Warcross inte bara ett spel, det är ett sätt att leva. Besattheten började för tio år sedan och dess fanbas sträcker sig nu över världen, vissa är ivriga att fly från verkligheten och andra hoppas kunna göra vinst. Tonårshackaren Emika Chen kämpar för att få livet att gå ihop genom att arbeta som bounty hunter, hon spårar upp spelare som satsar på spelet olagligt. Men bounty-jaktvärlden är en konkurrenskraftig och överlevnad har inte varit lätt. Emika tar en stor risk för att skaffa fram pengar och hackar sig därför in i det internationella Warcross-mästerskapets inledande spel - bara för att oavsiktligt glitcha sig in i striden och bli en sensation över natten. Hon är övertygad om att hon kommer att bli arresterad, men blir istället chockad när hon istället får ett samtal från spelets skapare, den gäckande miljardären Hideo Tanaka, med ett oemotståndligt erbjudande. Han behöver en spion på insidan av årets turnering för att upptäcka ett säkerhetsproblem. . . och han vill ha Emika för jobbet. Med ingen tid att förlora, visade Emika ut till Tokyo och slog in i en värld av berömmelse och förmögenhet som hon bara drömde om. Men snart avslöjar hennes undersökning en otrevlig hot med stora konsekvenser för hela Warcross-imperiet.

Det här är den första boken jag läste av Marie Lu och det var en riktigt fullträff! Miljö-och personbeskrivningarna var riktigt bra och gjorde det lätt för mig som läsare att visualisera allting och även klara av att se alla avancerade detaljerna med Warcross-spelet. Boken var riktigt nördig och cool och till min stora lättnad väldigt annorlunda jämfört med Ready player one av Ernest Cline. Karaktärerna var riktigt härliga och jag fastnade fort för dem, de var dessutom väldigt olika varandra och riktigt bra på olika saker. Boken var därtill riktigt snabbläst och händelsefull och slutet.....! Det hände en massa saker som var omöjliga att förutse, vilket gjorde läsningen riktigt rolig! Jag kan knappt bärga mig i väntan på bok två!