måndag 13 april 2015

Recension av Rör mig inte!

Originaltitel: Shatter me
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter me, bok 1 av 3.

Handling
Rör mig inte! handlar om Juliette som är 17 år gammal. Hon har inte pratat med någon på 264 dagar när boken börjar. Hon har nämligen suttit isolerad i ett rum. Anledningen till att hon varit isolerad från omvärlden så länge är för att hon har en speciell kraft. När hon rör en annan människa suger hon nämligen deras livskraft ur dem. Hon har observerats under 264 dagar då en organisation som heter Återetablissemanget som styr samhället, vill använda Juliette som ett vapen mot de rebeller och de "olydiga" människor som finns. De vill att Juliette skall tortera dem som inte lyssnar på ledningen. Men vad händer när Juliette slutligen får sällskap i sin cell?

Åsikter 
Den här boken hade sina stunder då den blev lite spännande, men jag tycker att det var väldigt mycket i bokens handling som var så kliché-artat att jag nästan lade undan boken. Pojke möter flicka, pojke blir kär i flicka, flicka blir kär i pojke, ytterligare en pojke blir kär i flicka och vi har numera ett triangeldrama. Suck... de känns som ett så himla uttjatat koncept, det är dags att hitta på något nytt nu känner jag. Jag upplever även att förhållandet som det beskrivs i boken är väldigt konstigt... man börjar liksom undra vem som uttrycker sig så, om någon ens gör det i verkligheten och är dem inte lite sjukligt obsessed med varandra? Nä, jag tyckte inte att det här var en höjdare, boken var spännande i början och i slutet men den blev lite långdragen i mitten. Det här är som sagt bok ett av tre, jag brukar alltid försöka läsa klart en hel serie när jag väl börjat på den, men vi får se hur jag gör den här gången. Måste dock erkänna att boken hade en väldigt snygg framsida gjord av Colin Anderson, en bra framsida kan ändå locka till sig en del läsare att åtminstone läsa på angående vad boken handlar om, så en massa plus till honom.

Betyg
På grund av att boken var rätt händelselös och långdragen ibland och det faktum att den var väldigt klichéartad och det kändes som om att hela konceptet redan skrivits om allt för många gånger så får boken betyget: 2 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...