Recension av Askungar

Originaltitel: Askungar
Författare: Kristina Ohlsson
Serie: Fredrika Bergman, bok 1 av 5
Antal sidor: 398
En liten flicka försvinner från ett x2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm. Flickans pappa blir snabbt misstänkt och alla resurser läggs på att lokalisera honom.
I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av mannen som hon först trodde var den prins och befriare som hon sedan barnsben väntat på. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen, och än en gång förbereder hon sig för flykt.

Polisutredningen leds av den legendariske kommissarien Alex Recht. Vid hans sida finns den ivrige kriminalinspektören Peder Rydh. Och inte minst den civilanställda utredaren Fredrika Bergman, hon som skulle bli violinist men istället hamnade inom polisen och som tvingas kämpa i motvind när hon vill leda bort utredningen från det spår man först slagit in på.
Det här var Ohlssons deckardebut och hon har lyckats få till en alldeles lysande bok! Det tog visserligen ca 20 sidor innan jag började känna att boken var värd att läsa, men gud vilken bok det var! Jag blev totalt fast, satt uppe halva natten bara för att få reda på hur det skulle gå för Fredrika Bergman och hennes kollegor. Boken är otroligt välskriven, med målande beskrivningar av såväl omgivningen som karaktärerna. Man får följa berättelsen ur flera olika karaktärers synvinkel, men detta ger bara boken lite extra spänning och man undrar hur Ohlsson skall klara av att knyta samman hela berättelsen. Boken består av många händelser och intriger som bara lyfter boken sammanfattade omdöme. Det här är definitivt en av de bättre deckare som jag har läst, kan dock inte säga att jag läst överdrivet många, men jag tänker definitivt fortsätta att läsa Ohlssons deckare. Jag tyckte dock att poliserna i boken var något trögtänkta när det kom till en viktig detalj i fallet, något jag störde mig väldigt länge på, vilket gör att betyget dras ner något.

P.g.a några något trögtänkta poliser och kriminalare och gud vet vad så slutar det hela med att boken får 4/5 stjärnor samt sjungande lovord från mig.