fredag 7 augusti 2015

Kobo Aura

I tisdags fick jag hem den här godingen! Nämligen min alldeles egna Kobo Aura, en läsplatta alltså. Jag har alltid sagt att jag aldrig kommer att läsa något annat än pappersböcker och att jag inte alls gillar att läsa på sådana här tekniska prylar. Men efter att ha pratat med en kollega som har en Sony e-reader så insåg jag att det kanske var en bra idé ändå. Jag har en väldans massa böcker i min redan överfulla bokhylla, jag har böcker i ett skåp i vardagsrummet och jag har en väldans massa böcker som jag inte har läst som sedan måste få plats någonstans också. Jag insåg därmed att jag inte kan fortsätta i den takt som jag håller på just nu. Det får helt enkelt inte plats. Men nu när jag har en läsplatta där jag kan få plats med 3.000 böcker och om man köper till ett minneskort få plats med ca. 30.000 så känner jag därmed att min framtid är säkrad. Jag kan därmed köpa så mycket böcker jag bara vill. I Epub eller pdf-format naturligtvis. 
Såhär ser läsplattans startsida ut. Man ser vad man läser och hur många böcker man har läst ut än så länge.
Mycket dålig bildkvalité här men man kan ändå se bokstävernas storlek. Det vill säga samma storlek som på en standard pappersbok. Det krävs dock ca. 3-4 sidbyten innan man har läst "en hel sida". 
Som ni ser är läsplattor mycket små saker. Mycket mindre än en surfplatta, detta för att den skall vara liten och lätt att ta med sig överallt.
Eftersom att jag hatar när mina teknikprylar blir repiga så slutade det hela naturligtvis med att jag köpte ett fodral också.
Nå, vad kan jag säga nu då ca. 3,5 dag efter dess att jag fick hem läsplattan? Jo, jag älskar den! Den är liten och lätt att ta med sig, den är lätt att förstå och man kan som sagt ha flera tusen olika böcker med sig på en och samma gång. Lätt att byta bok om man blir uttråkad med andra ord. Så den här lilla bebisen skall nog komma till bra användning skulle jag tro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...