Recension av Hypnotisören

Författare: Lars Kepler (psydonym för författarparet Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril).
Serie: Joona Linna, bok 1 av 5
Antal sidor: 471
Boktyp: Ebook, Epub
Bilden är lånad från Goodreads.
I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.
Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.
Det här är en deckare i en klass för sig själv! Så sjukt bra skriven! Man är fast efter de första 10 sidorna. Mycket bra, levande karaktärer som man verkligen känner med. Så levande omgivningsbeskrivningar att det nästan känns som om att man är där och ser allt i verkligheten. En mycket bra spännande handling som löper linan ut. Det dåliga är dock att den "första handlingen" slutar väldigt tidigt i boken, dvs. det första fallet är avslutat hyfsat snabbt, efter detta kommer så att säga "fall två". Författarna har om än det faktum att de försökt inte till 100% lyckats binda samman dessa två fall på ett tillräckligt bra sätt enligt mig. Det känns lite som om att en bok tar slut och nästa tar vid när fall nummer två börjar. Det hade med andra ord behövts vävas samman lite bättre. Det andra jg stör mig på är alla felskrivningar, med tanke på att en bok läses igenom hur många gånger som helst innan den publiceras så borde man som läsare inte konstant stöta på ord där en bokstav felaktigt blivit utbytt mot en annan bokstav. Det kanske bara är jag, men jag har en tendens att fastna vid sådana saker då det stör mig oerhört mycket. Men i huvudsak är detta alltså en mycket bra och välskriven bok som man definitivt bör se till att läsa.
"Fall nummer ett" var så sjukt bra, medan man i fall två fastnar något, den är lite mer trögläst i slutet än den var i början enligt mig. Men i huvudsak är det som sagt en mycket bra bok som man inte vill lägga ifrån sig. Boken får därför 4 av 5 stjärnor av mig.