Recension av The Return: Nightfall

Författare: L.J. Smith
Boktyp: Ebook, Epub
Antal sidor: 354
Serie: The Vampire Diaries: The Return. Bok 1 av 3. De här tre böckerna utspelar sig alltså efter de fyra första böckerna om Elena och hennes vänner även kallad för Vampire Diaries.
Elena Gilbert lever-igen.
När Elena offrade sig för att rädda de två vampyrbröder som älskar henne, den stilige, grubblande Stefan och den snygga och farliga Damon sändes hon till ett öde bortom döden. Tills dess att en mäktig övernaturlig kraft drog henne tillbaka. Nu Elena är inte bara människa. Hon har befogenheter och gåvor som skänkts till henne i livet efter detta. Hennes blod pulserar med en överväldigande och unik kraft som gör henne oemotståndlig för alla vampyrer. Stefan vill hitta ett sätt att hålla Elena säker så att de kan starta ett liv tillsammans. Damon, drivs dock av ett omättligt begär efter makt och vill att Elena ska uttala sig till hans prinsessa. När Stefan lockas bort från Fell's Church, ser Damon sin chans att övertyga henne om att han är den bror hon bör vara med. . . . Men mörkret infiltrerar staden och Damon, som alltid är jägaren, blir nu den jagade; han blir offer för en illvillig varelse som kan besitta honom efter behag, och som önskar inte bara Elenas blod men hennes död.
Nu har jag ändå läst fem böcker som handlar om Elena och hennes vänner och nu känner jag verkligen att jag uppriktigt kan säga att i det här fallet så är fan i mig tv-serien bättre. Böckerna är och den här boken är inget undantag, något långdragna, man stör sig på Elena som aldrig kan bestämma sig och sen hålla fast vid det. Damon som aldrig ger upp när det kommer till att kriga för Elenas hjärta. Stefan som alltid skall offra sig själv för alla andra skall bli lyckliga. Bonnie, som är värsta mesig och mest bara irriterande. Meredith som faktiskt har potential och är en helt okej karaktär som dom inte ens brytt sig om att ta med i själva tv-serien och sist men inte minst Matt, som aldrig kan komma över Elena som gjorde slut med honom för evigheter sedan. Ja, som ni märker så är jag inte speciellt positivt inställd till den här serien. Smith har en bra grundidé men hon klarar inte av att fullfölja den, karaktärerna har potential men dem faller bara platt. Alla säger bara till Elena hela tiden att hon kan inte slåss och bla bla bla men det är ändå alltid hon som räddar dagen. Suck. Kollar mycket hellre på tv-serien då de där faktiskt har gjort karaktärerna bättre, mer självsäkra och att man faktiskt kan stå ut med dem även när allt inte går som det skall. Tv-serien är helt enkelt mer händelserik, eller ah.. Smith försöker göra handlingen intressant i sina böcker men det saknas alltid något som faktiskt gör att man vill fortsätta läsa utan att känna att man tvingar sig själv.
Den här boken får 2 av 5 stjärnor och då är det snällt betygsatt. Anledningen till att boken får 2 stjärnor är för att författaren ändå har haft en bra ursprunglig idé och att alla karaktärerna finns där men att dem definitivt skulle behövas skrivas om något. Den här serien som nu är en sorts påbyggnad på den ursprungliga Vampire Diaries blir bara för mycket. Författaren borde ha slutat efter de fyra första ursprungliga böckerna. Detta är bara ännu ett fruktlöst försök till att försöka dra in mer pengar på en redan uttjatad serie.