söndag 27 september 2015

Recension av A clash of kings

Författare: George R.R. Martin
Antal sidor. 873
Serie: A Song Of Ice And Fire, bok 2 av 5
Boktyp: Pappersbok, pocket
Bokus beskrivning
Den natt drakarna föds brer kometens svans ut sig över gryningen, röd som blod och eld, praktfull och skrämmande på en och samma gång. Likt ett nysmitt svärd med glödhet klinga river kometen upp ett sår på himlen och förebådar en ny tidsålder. Sedan kung Robert dött betraktar sig hans bror Stannis som arvtagare till järntronen. Men han är inte ensam om sina anspråk. Det råder kaos i de sju konungarikena och de olika släkterna är beredda att slåss om makten. Det pågår ett krig där man inte kan lita på någon. Brodermord, blodskam och svartkonst, en prinsessa förklädd till tiggarpojke, en livmedikus som besitter ett dödligt gift och stråtrövare som lämnar bergen för att hemsöka dalen. Ett krig där segern går till den som äger det vassaste stålet och det hårdaste hjärtat och där döden vandrar i natten. När kung slåss emot kung darrar landet i fasa.
Mina åsikter
Martin levererar ett mästerverk igen naturligtvis, alla karaktärer i den här boken är så himla levande och man känner med dem allihopa även om man inte gillar vissa speciellt mycket. Det svåra är att man i den första boken kanske inte gillade en karaktär men sen i den här boken har man börjat gilla hen... hmm.. ja man får vara beredd på att ändra åsikt om karaktärer ofta i den här serien har jag hört. Samt att man får hålla tummarna för att ingen av ens favoriter kolar av. Men sjuuukt bra serie det här alltså, man måste verkligen läsa dem även om det tar lång tid för att dem är så himla tjocka. Serien må vara as bra men ingenting kan som vanligt mäta sig med böckerna. När bok 2 slutar så är man fortfarande uppe i allt krigande om vem som skall ha "The Iron Throne" vilket gör att man känner att man direkt måste börja läsa på bok 3, vilket jag naturligtvis även började göra.
Mitt Betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor såklart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...