lördag 12 september 2015

Recension av The snows of Kilimanjaro

Författare: Ernest Hemingway
Antal sidor: 143
Boktyp: pappersbok, pocket
Bilden är lånad från goodreads.
Bokus beskrivning
En volym med utvalda noveller av Ernest Hemingway som fått titeln Snön på Kilimanjaro - nyöversättning och efterord av Christian Ekvall.

Hemingways mästerskap som författare är lika slående när han skriver noveller som när han skriver romaner. Även här märks den berömda isbergstekniken - som går ut på att författaren låter en stor del av det som uttrycks förmedlas genom det outsagda, det som läsaren kan ana sig till, precis som merparten av isberget färdas under vattnets yta - och samma välbekanta stämning, den både hårda actionladdade och återhållet fundersamma, rentav känsliga stämning som är så typisk för Hemingway är påtaglig också i novellerna.
Mina åsikter
Tidigare har jag bara läst The old man and the sea av Hemingway men den boken fullständigt hatade jag bara för att den var så sjukt långtråkig och seg. Den här boken å andra sidan var stundtals rätt intressant, men eftersom att det var så korta berättelser som inte hörde ihop med varandra så kom man inte in i berättelserna så bra, vilket gjorde att man ibland tappade intresset för den dåvarande berättelsen. Medan det stundtals kunde vara rätt intressant. Jag hade med andra ord rätt så blandade känslor för den här boken.
Mitt betyg
Boken får därför 2 av 5 stjärnor av mig då den ändå stundtals väckte ett litet intresse hos mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...