måndag 5 oktober 2015

Recension av The titan's curse

Bilden är lånad från Goodreads.
Författare: Rick Riordan
Antal sidor: 197
Percy Jackson and the olympians, bok 3 av 5
Boktyp: Ebook, epub
Bilden är lånad från Goodreads.

Bokus beskrivning
50% verklighet + 50% mytologi = 100% fantasy!

Möt Percy Jackson, som upptäcker att han faktiskt är född till att vara något mer än en vanlig människa ... Han är född till hjälte!

Halvguden Percy Jackson får ett nödanrop från sin gode vän Grover, satyren som alltid verkar hamna i trubbel. Den här gången har Grover hittat två nya halvgudar, de föräldralösa syskonen Bianca och Nico. De måste föras i säkerhet, undan monstren som är dem på spåren. Percy och hans vänner måste rädda dem. Men det är inte riktigt så enkelt ...

"Titanens förbannelse" är den tredje boken om Percy Jackson. Percy har havsguden Poseidon som far och en vanlig dödlig som mamma. Det är en riktig slukarbok, som håller sina läsare trollbundna från första till sista sidan.


Mina åsikter
Det är inte många författare som lyckas skriva en hel serie som håller samma höga klass rakt igenom, men Riordan lyckas verkligen med det! I den tredje boken om Percy Jackson får vi följa med på ett tredje äventyr där vi möter nya gudar och nya bundsförvanter och det blir så spännande och bra. En grej i slutet av boken som nog var meningen att det skulle vara lite chockerande lyckades jag lista ut redan i början. När jag insåg det hela så ansåg jag att karaktärerna var lite tröga som inte fattade det, men jag ansåg även att det var ett smart drag av Riordan att föra den fortsatta berättelsen i den riktningen. Boken igenom så blir man dock något chockad av flertalet avslöjanden, saker jag inte ens hade kunnat komma på tanken att det var så det hela låg till. Vilket leder till att man hela tiden sitter på helspänn och väntar på vad som kommer härnäst. I varje bok så får man träffa några nya gudar, som därmed får ta lite plats i handlingen. Något jag fullständigt älskar då jag är så fascinerad av de grekiska gudarna. Riordan lyckas helt enkelt föra samman berättelsen om Percy Jackson med de "sanna" berättelserna om de gamla gudarna utan att det på något sätt blir konstlat eller krystat. Det fungerar helt enkelt. Så snart det är möjligt skall jag se till att djupdyka ner i bok nummer fyra om Percy Jackson nämligen The Battle of the Labyrinth.

Mitt betyg
Liksom de tidigare böckerna om Percy Jackson är det solklart 4 av 5 stjärnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...