lördag 31 oktober 2015

Recension av barnmorskan i East End: En sann berättelse från 1950-talets London

Författare: Jennifer Worth
Originaltitel: Call the midwife: a true story of the East End in the 1950s
Antal sidor: 381
Serie: The Midwife triology, bok 1 av 3
Boktyp: pocket

Goodreads beskrivning
Livet i Londons East End och Docklands på 1950-talet var tufft. Hit kom Jennifer Worth som tjugotvååring till ett nunnekloster där hon skulle arbeta som barnmorska. Hon var nyutexaminerad och oerfaren.

Preventivmedel var i princip okänt, husen trånga och slitna. Nästan alla saknade rinnande vatten och inomhustoalett. Det kryllade av barn och ohyra.

Medan männen arbetade nere i hamnen fylldes kvinnornas dagar av smutstvätt, matlagning, uppfostring och barnafödande. När det var dags för ännu en mun att mätta skickade man bud till nunneklostret och en barnmorska skyndade ut på cykel.

För Jennifer blev mötet med fattigdomen en chock, men hon lärde sig snart att älska den livsvilja, värme och kärlek hon mötte.


Mina åsikter
Det här var en bok som jag råkade hitta för 25 kronor på en rea på adlibris eller om det var bokus och jag bara tänkte: den här verkar ju intressant. Det var minst sagt ett spontanköp! Men det visade sig faktiskt vara ett riktigt bra köp. Man lär sig väldigt mycket om barnafödande i allmänhet av den här boken men inte minst om hur det gick till på just 50-talet. Hela boken igenom finns det fotnoter som förklarar olika begrepp, förtydligar saker eller förklarar hur det ser ut nu på 2000-talet. Med andra ord är det här en väldigt lärorik bok, samtidigt som den är väldigt intressant. Ibland blev det dock lite mycket kiss och bajshumor för min smak, vilket förstörde min frukostläsning något. Så läs alltså inte denna bok när du äter.Tycker även att det stundtals blev lite för mycket av Worths privatliv och hur det var att leva med nunnor för att det hela skulle hållas intressant. Jag var mer intresserad av hennes jobbsituation än något annat. Det var stundtals lite glest i mellan dessa kapitel. Men om man är intresserad av barn, 50-talet, fattigdom, dåtidens sjukvård eller liknande så är det här definitivt boken för dig!

Mitt betyg
P.g.a de ovanstående nämnda saker så slutar bokens betyg på 3 av 5 stjärnor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...