Recension av Lotus Blues

Antal sidor: 435
Serie: Martin Benner, bok 1 av 2
Boktyp: Pocket
'
Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat man kommer till advokat Martin Benners kontor och berättar att hans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död.

Innan hon tog sitt liv erkände hon fem mord. I tidningarna kallades hon seriemördare och gavs namnet Sara Texas. Nu vill brodern ge henne upprättelse – och samtidigt hitta hennes försvunne son Mio.

Martin Benner har det mesta. Karriär, kvinnor, ett litet barn. Men han har också svagheter. Framför allt är han svag för utmaningar. Och han gör en fasansfull felbedömning i jakten på sanningen. Snabbt förvandlas han från advokat till bricka i ett spel med så höga insatser att han till sist tvingas göra det mest ofattbara av val.

Kristina Ohlsson är verkligen Sveriges deckardrottning. För åh vad hennes böcker är bra! Hon vet verkligen hur man skall få läsarna att stanna uppe halva natten bara för att få reda på upplösningen av boken. För det var naturligtvis det jag gjorde i natt. Hennes karaktärer är om möjligt ännu mer levande i den här serien än de var i böckerna om Fredrika Bergman. Man känner med karaktärerna varje steg på vägen. Den här boken bjuder på skratt, sorg, samt förvåning. När man väl tror att man har lyckats lista ut vem det är som gör vad så blir man gång på gång förvånad. Ingenting är som man tror, vilket gör allting så himla mycket mer spännande. Boken handlar som sagt om den misstänkta seriemördaren Sara Tell, vars bror vill rentvå henne. Eftersom att min tvillingsyster heter just Sara Tell så blir detta oändligt roande, även om det hade varit roligare om hon inte varit död redan innan boken började. Det skall dock medges att det ibland känns som om att boken står och stampar lite långdraget på samma ställe, men Ohlsson lyckas hela tiden att få fart på berättelsen så det gör inte jättemycket. Den här boken är väldigt spännande och man är fast redan efter några få sidor. Ohlsson vet verkligen hur man får sina läsare att hänga med vid varje ord som skrivs. Eftersom att boken slutar som den gör så vill man med en gång fortsätta att läsa bok nummer två i serien, Mios Blues. En bok jag naturligtvis måste se till att köpa nu.

Den här boken är så himla fängslande med sina levande karaktärer och oupphörliga spänning. Dock så dras betyget ner något av att boken stundtals står och stampar på samma ställe vilket gör den lite långdragen ibland. Men boken lyckas ändå skrapa ihop en svag 5 av 5 stjärnor.