fredag 20 november 2015

Recension av Mios Blues

Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 390
Serie: Martin Benner, bok 2 av 2

Goodreads beskrivning
Var är Mio?
Vad hände egentligen på Mios dagis den där sista dagen? Mot sin vilja har Martin Benner dragits in i jakten på den försvunne fyraåringen. Så länge barnet är borta, kommer inte den hänsynslösa maffiaorganisationen att lämna honom i fred. Desperat följer Martin upp de få spår som finns.

Men Mios försvinnande är inte Martins enda problem. Han måste också bringa klarhet i vem som försöker sätta dit honom för mord som han inte begått. Han blir allt mer paranoid för var dag som går. Vem kan följa honom så nära utan att själv bli synlig?

Jakten på sanningen ställer honom inför ett ohyggligt dilemma: Kan han rädda både Mio och sig själv? Eller krävs ytterligare offer för att Martin Benner ska få ro?
Mios blues tar vid där den dramatiska thriller Lotus blues slutade.

Mina åsikter
Kristina Ohlsson är precis som vanligt en mästare på att skriva böcker. Men den här boken håller inte riktigt samma höga nivå som den första boken (Lotus Blues) i samma serie gjorde. Man sitter naturligtvis på helspänn hela boken igenom eftersom att man så gärna vill veta vad det är som skall hända och om Benner faktiskt lyckas hitta den försvunne Mio. Men Benner framstår i vissa fall som riktigt trögtänkt och något som det tog mig 2 minuter att komma fram till utifrån den faktan man fått kunde istället ta honom flera kapitel att klura fram. Saker som i vissa fall var riktigt uppenbara. Sådant stör mig extremt mycket. Men det var ändå en del saker i boken som förvånade mig, saker som jag inte på något sätt hade kunnat förutse innan, så det var ändå bra jobbat av Ohlsson om ni frågar mig. Det händer inte lika mycket saker i den här boken som i den föregående men tack vare Ohlssons makalöst bra skrivande så håller boken hela vägen igenom ändå. Hon har verkligen det där lilla extra som gör att man läser sida efter sida långt efter dess att man egentligen borde ha gått och lagt sig.

Mitt betyg

Jag tycker att Benner hade kunnat vara lite mer snabbtänkt och eftersom att det faktiskt inte händer jättemycket i den här boken så slutar betyget på en svag 4 av 5 stjärnor. Det är Ohlssons övertygande och mycket bra skrivande som gör så att betyget ändå hamnar på en fyra, även om den var svag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...